Etsi

Vanhasta kuplasta tuli sähköauto opiskelijoiden käsissä

SAMKissa on viime vuosina rakennettu opiskelijatyönä Volkswagen Kleinbusista sähköauto ja SMV-asuntovaunusta saunavaunu. Viimeisimpänä työnä sähköautoksi on valmistunut Volkswagen ”Kupla”.

19.9.2016 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Inna Saarinen

Ossi Ojansivu (vas.), Jarkko Halmela ja Aleksi Aaltonen ovat olleet mukana opiskelijaprojektissa.
Ossi Ojansivu (vas.), Jarkko Halmela ja Aleksi Aaltonen ovat olleet mukana opiskelijaprojektissa.

Projektin ydinryhmän ovat muodostaneet konetekniikan opiskelijat Ossi Ojansivu ja Jarkko Halmela sekä sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat Santeri Tähtinen, Tuomas Kela ja Aleksi Aaltonen.

Projekti käynnistyi sattumalta, kun teknologia-osaamisalueen johtaja Petteri Pulkkiselle tuli Helsingin seudulta kysely kiinnostaisiko tehdä kuplavolkkarista sähkömodifikaatio. Suomesta kun ei löydy montaa sellaista henkilöä, joka on rakentanut sähköauton.

− Auto oli jo hankittu ja siitä oli poistettu moottori. Meille ehdotettiin, että laitetaan vaan sitten sähkömoottori paikalleen. Ei se kuitenkaan ihan niin vain mennyt, projektin vastuuhenkilönä toiminut Ossi Ojansivu naurahtaa.

Opiskelijat ovat oppineet autoa rakennellessaan kärsivällisyyttä. Matkassa on ollut monta mutkaa.

− Tämä on ollut opettavainen prosessi, olemme saaneet tehdä kaikenlaista itse ja ratkoa itse ongelmia, Ossi Ojansivu kertoo. Hänellä on aiempaa taustaa sähkökunnossapidon puolelta lähes 20 vuotta.

Jarkko Halmela pitää projektin parhaana antina eri alojen opiskelijoiden yhteistyötä.

− Jos jotain tehdään, se vaikuttaa kaikkeen, esimerkiksi sähkötöissä on tehty paljon yhteistyötä, hän kertoo.

Opettavaisia tuotekehitysprojekteja

Auton tekniikka ja sisätilat on täysin uudistettu. Auto on esimerkiksi muutettu kaksipaikkaiseksi, koska takapenkin tilalla on akusto ja järjestelmän seurantalaitteistoa. Rakenteet ovat pysyneet pääosin alkuperäisinä. Autoa on vaikea tunnistaa sähköautoksi ulkokuoren perusteella. Se on kuitenkin liikenteessä äänetön.

Projektin ohjaava opettaja Petteri Pulkkinen pitää tällaisia tuotekehitysprojekteja erittäin opettavaisina. Hän kertoo, että vastaavissa projekteissa mukana olleet ovat kaikki työllistyneet jo ennen valmistumistaan.

SAMKin kaikki toiminnot muuttavat Porin osalta ensi keväänä uudelle kampukselle. Muuton myötä ajoneuvojen muutosprojekteille tulee tauko.

− Jotain vastaavantyyppisiä virityksiä on kuitenkin mahdollisesti vielä tulossa, Petteri Pulkkinen lupaa.

Meneillään on tällä hetkellä myös projekti, jossa rakennetaan Porin kaupungille sähköpolkupyöriä ja niille latausasemia. Syksyn aika projektia suunnitellaan, ja keväällä alkaa toteutus. Porin uudelle kampukselle tulee yksi pyörien varaus- ja latausasema.

Kupla on muutettu ja muutoskatsastettu sähköautoksi. Moottoriteho on 25,4 kW, huippunopeus 110 km/h ja ajomatka akkujen kapasiteetillä noin 160 km/lataus.

Lisää aiheesta

Vuoden 2016 yrityskiihdyttamoyrittaja Laura Ylakorpi
| Yrittäjyys

Vuoden 2016 yrityskiihdyttämöyrittäjä: Konetekniikan opiskelijan yllättävä intohimo

Bistro Bayn nuori yrittäjä vaihtoi koneet ruuanlaittoon ja ravintolan pyörittämiseen. – Puhuttiin, että pitäisikö oikeasti laittaa oma ravintola. Voisihan sitä jahkailla vaikka kuinka pitkään – ja vanhana sanoa, että ”oishan sitä voinut”, kuvailee parin vuoden takaisia mietteitään Laura Yläkorpi.
| Opinnot ja opetus

”Helpottaa elämää, kun on fyysistä voimaa”

Porin kampuksen käytävillä astelee opiskelija ja mitalimies, jonka puntti ei tutise raskaiden laitteiden ja työkalujen keskellä. Konetekniikan insinööriksi valmistuva Ilkka Ala-Luopa pitää itsensä iskussa painonnoston ja voimanoston avulla.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA