Etsi

Valokuvaus on kuin ruuanlaittoa – valon määrä on osattava annostella matkailijoita houkuttelevaan kuvaan

Houkuttelevat valokuvat ovat matkailumarkkinoinnissa välttämättömyys. SAMKin BlueSata ja Sata matkaa maalle -hankkeet järjestivät valokuvausteemaisen työpajapäivän matkailuyrittäjille ja muille matkailutoimijoille. Asiantuntijana toimi valokuvaaja Markku Saiha.

19.10.2018 | Teksti: Maarika Iijolainen | Kuva: Maarika Iijolainen

Yrittäjä Marita Wallin kuvasi Soile Vahelaa henkilökuvaharjoituksessa.
Yrittäjä Marita Wallin kuvasi Soile Vahelaa henkilökuvaharjoituksessa.

Suunniteltuja kuvia

– Tärkeintä valokuvaamisessa on se, että pitää selvittää itselleen, mitä on tekemässä. Pitäisi olla tarkkaan mietittynä, mitä halutaan lopputuloksen suhteen, mitkä ovat kuvan käytön tarpeet ja minkä verran sitä voi tehdä itse. Kuvien käyttötarve määrittelee valokuvauksen, opastaa Saiha.

Kameran käyttöohje on kuvaajan paras kaveri. Ne asiat, joita kuvaaja tarvitsee, on syytä katsoa käyttöohjeesta. Moni asia on helpompi säätää kuvaustilanteessa kuin muokata kuvaa jälkeenpäin.  Tärkeimpiä säädettäviä asioita ovat valotusaika, valotusaukon suuruus ja ISO-herkkyyden säätö. Saiha kehottaa opettelemaan omasta kamerasta nämä säädöt.

– Ruuanlaitossa on tiedettävä, laitetaanko gramma vai kilo suolaa. Sama on valokuvauksessa, pitää tietää mitä tekee, millä ”annoksella” saa hyvän lopputuloksen, sanoo Saiha.

Tekniikka voidaan opettaa kaikille sataprosenttisesti, mutta valokuvailmaisuaan voi kehittää loputtomasti. Valokuvaajana ei ole koskaan valmis. Digimaailman kautta tekniikka on helpottunut, mutta kuvan sisältö on se tärkeä juttu.

Kuvan sisältö on tärkein

Saiha antaa tehtäväksi ottaa kaksi kuvaa, maisemakuvan ja henkilökuvan. Harjoituksen tarkoituksena on saada kuvaaja miettimään kuvaa etukäteen, eikä vain räpsimään sarjan kuvia.

Kun Markku Saiha oli nuori, käytössä oli vain filmikamera, jossa jälkisäätömahdollisuuksia ei ollut, kuten digimaailmassa on. Kuvan ottaminen ja kehittäminen oli kallista. Hän suunnittelikin kuvan sommittelun etukäteen piirtämällä.  Kuvan rajaus jo kuvaustilanteessa on tärkeää.

– Yleensä kuvataan liian laajalla kuvakulmalla, sanoo Saiha.

Kuvan harmonia tarkoittaa sitä, että kuvassa ei ole häiritseviä elementtejä.

Tietokoneellakin voi jälkikäteen rajata, mutta se vähentää kuvan pikseleitä.  Usein kannattaa astua askel eteenpäin ja ottaa hieman rajatumpi kuva. On myös paljon seikkoja, joita ei voi jälkikäteen muuttaa, esimerkiksi jos henkilökuvan taustalla on jotain häiritsevää.

Kuvan harmonia tarkoittaa sitä, että kuvassa ei ole häiritseviä elementtejä. Jos kuvassa on liikaa ärsykkeitä, katsoja ei tiedä, mitä kuvassa pitäisi katsoa. Kun on aihe, mitä menee kuvaamaan, kannattaa yksinkertaistaa ja rajata liiat elementit kuvasta pois. Kun kuvassa ei ole häiritseviä elementtejä, katsotaan kuvaa kauemmin ja kuvan esittämä asia tulee esille. Kuvasta kannattaa siis koittaa rajata häiritsevät tekijät pois jo kuvaustilanteessa.

– Esimerkiksi henkilökuvaa otettaessa pitää kiinnittää huomiota taustaan, jottei esimerkiksi näytä siltä, että henkilön päästä kasvaa puu tai tolppa, opastaa Saiha.

Kauttuan Jokisaunan kuvaksellinen ympäristö innoitti osallistujat ottamaan hienoja maisemakuvia.

Kauttuan Jokisaunan kuvaksellinen ympäristö innoitti osallistujat ottamaan hienoja maisemakuvia.

Valokuvassa tärkeiden kohteiden tulee olla teräviä ja vähemmän tärkeät voivat olla epäteräviä.

–Jos tarkennuspisteen saa kamerasta valittua, tarkenna aina kasvoihin. Nettikuvassa pieni epäterävyys kasvoissa ei välttämättä haittaa, mutta painokuvassa se näkyy heti. Erityisesti silmien ja suun pitäisi olla tarkkoja kuvissa, sanoo Saiha.

Työpajaan osallistunut yrittäjä Marita Wallin oli tyytyväinen päivän antiin.

– Todella paljon tuli perustavan laadun tietoa, joka itsellä on ollut hataralla pohjalla. Harjoituksessa otettiin ihania esimerkkikuvia ja niiden läpikäynti oli todella opettavaista, kertoo Wallin.

 

Sata matkaa maalle - Maaseutumatkailun koordinointihanke II

  • Hanke on tiedonvälityshanke, joka lisää maaseutumatkailussa toimivien välistä vuorovaikutusta, verkostoja ja kumppanuuksia sekä maaseudulla toimivien yritysten liiketoimintaosaamista.
  • Hanke varmistaa Satakunnan maaseutumatkailun kehityksen etenemisen samansuuntaisesti sekä maakunnan sisällä että suhteessa muun valtakunnan kehitykseen.
  • Toteutus 1.9.2017 – 30.9.2019
  • Rahoitus: Satakunnan ELY-keskus/Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
  • Lisätietoa projektipäällikkö Soile Vahela, soile.vahela@samk.fi, puh. 044 710 3990

 

BlueSata-hanke

  • BlueSata-hankkeessa tarkastellaan vesistöjen monia mahdollisuuksia palveluliiketoiminnassa.
  • Hanke tarjoaa verkos­toja, tietoa ja mahdollisuuden kehittää omaa yritystoimintaa.
  • Hankkeessa järjestetään opintoretki, työpajoja ja infotilaisuuksia sekä kootaan yritysryhmiä.
  • Toteutus 1.9.2017 – 31.12.2018
  • Rahoitus: Satakunnan ELY-keskus/Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
  • Lisätietoa projektipäällikkö Minna Uusiniitty-Kivimäki, minna.uusiniitty-kivimaki@samk.fi, puh. 044 710 3552

 

Lisää aiheesta

Henna Viikilä Viikilan hevostila
| Matkailu

SAMK vauhdittaa matkailun yritysryhmiä – ensimmäinen Merikarvialle

Merikarvialla on panostettu paljon matkailuun ja kunnassa on virkeää yritystoimintaa. Ei ollut yllätys, että kuluvan EU-ohjelmakauden ensimmäinen matkailun yritysryhmähanke Satakuntaan syntyi juuri Merikarvialle.
Yrittäjä Marita Wallin kuvasi Soile Vahelaa henkilökuvaharjoituksessa.
| Matkailu

Valokuvaus on kuin ruuanlaittoa – valon määrä on osattava annostella matkailijoita houkuttelevaan kuvaan

Houkuttelevat valokuvat ovat matkailumarkkinoinnissa välttämättömyys. SAMKin BlueSata ja Sata matkaa maalle -hankkeet järjestivät valokuvausteemaisen työpajapäivän matkailuyrittäjille ja muille matkailutoimijoille. Asiantuntijana toimi valokuvaaja Markku Saiha.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA