Työelämän jäljittely on roolipeliin heittäytymistä

Simulaatio eli työelämän jäljittely oppimistilanteessa on osa opetuksen digitalisointia. Voisi puhua myös roolipelistä, jossa on mukana roppakaupalla pedagogisia menetelmiä ja tavoitteita.

29.5.2018 | Teksti: Hanna Valtokivi

Hoitotyön simulaatioharjoitus käynnissä potilasnuken kanssa. Kuvassa SAMKin opiskelijoita. (Kuva Tomi Glad).
Hoitotyön simulaatioharjoitus käynnissä potilasnuken kanssa. Kuvassa SAMKin opiskelijoita. (Kuva Tomi Glad).

– Hoitotyön simulaatio alkaa aina valmistautumisella eli briefingillä. Siinä kerrataan harjoituksessa tarvittavia asioita ja luodaan otollista ilmapiiriä tehtävän suorittamiselle. Simulaation jälkeen on jälkipuinti eli debriefing, joka on keskustelua siitä, kertoo hoitotyön lehtori Kirsti Virta.

Näin saadaan teoria yhdistettyä käytännön oppimiseen. Mielekäs ja hyvä simulaatioharjoitus haastaa ja osallistaa opiskelijan, mutta se ei saa olla liian vaikea.

– Jos opiskelija jännittää, hän voi kiinnittää huomion toisarvoisiin seikkoihin. Siksi turvallisen ilmapiirin luominen on tärkeää. Opiskelijan tulee saada riittävästi tietoa tapauksesta ja siitä, mitä häneltä odotetaan ja mitä tavoitellaan.

Tosielämästä poiketen tilanteen toistettavuus on mahdollista ja epäonnistumiset voidaan paikata.

Simulaatiotyöskentelyssä on havaittu monia hyviä puolia perinteiseen oppimiseen verrattuna.

– Sen avulla opitaan esimerkiksi tiimi- ja vuorovaikutustaitoja, itsevarmuutta ja luottamusta omaan toimintaan sekä nopeaa päätöksentekoa.  Tilanteessa tarkkailijoina toimivat oppivat kriittistä tarkastelua ja palautteen antamista.

Simulaatioharjoitukset ovat myös turvallinen siirtymävaihe työelämään.

– Taitoja voidaan harjoitella ilman riskejä, haittoja tai syyllisyyttä. Virheistä pystyy oppimaan turvallisesti, koska esimerkiksi lääkkeiden vaikutukset saadaan näkymään nopeasti, Kirsti Virta sanoo.

Simulaatio-oppiminen tutkimuskohteena

SAMK on mukana kansainvälisessä Erasmus-rahoitteisessa iSPAD-hankkeessa (Innovative  Simulation Pedagogy for Academic Development), jossa haetaan uudistuksia hoitotyön opetukseen simulaation keinoin. Tähän liittyen SAMKissa pidettiin toukokuussa hankkeen seminaari, jossa kuultiin kliinisen hoitotyön opettajan,  TtT Suvi Auran väitöstutkimuksen tuloksia simulaation soveltuvuudesta täydennyskoulutukseen.

Hoitotyön lehtori Kirsti Virta (vas.)opettaa tulevia sairaanhoitajia simulaation menetelmin SAMKissa. Kliinisen hoitotyön opettaja, TtT Suvi Aura on selvittänyt väitöstutkimuksessaan, että simulaatio-oppimismenetelmä soveltuu hyvin terveysalan ammattilaisten lääkehoidon täydennyskoulutukseen. (Kuva Hanna Valtokivi).

 

Suvi Aura on verrannut tutkimuksessaan simulaatio-opetukseen ja verkko-opetukseen osallistuneiden oppimistuloksia. Hänen mukaansa oppimistulokset ovat samat, mutta simulaatioryhmän itsearviointi oli realistisempi ja tukee konkreettista kokemusta omasta osaamisesta.

– Perinteisesti simulaatio-oppiminen tapahtuu 4–8 hengen pienryhmissä. Suuremmissa ryhmissä oppimistulokset eivät parane, Aura toteaa.

Auran mukaan simulaation tuloksellisuus löytyy tiedollisesta ja taidollisesta osaamisesta: moniammatilliset simulaatiot lisäävät ymmärrystä toisen työstä.

Simulaatio ei ole päämäärä, vaan väline, joka on hyödyllinen, jos se auttaa oppimaan ja viime kädessä parantaa potilaiden hoitoa, Suvi Aura sanoo.

– Vaikutusta potilaiden hoitoon ja hyötyyn ei ole voitu vielä tieteellisesti todistaa. Simulaation vaikutuksen laadukkaat tutkimukset puuttuvat vielä.

Asiasta kuitenkin keskustellaan alan kirjallisuudessa. Yhtenä kysymyksenä on, saako simulaation potilasnukke kuolla ja voidaanko kuolema aiheuttaa hoitovirheellä tai väärällä lääkityksellä.

– Johtopäätöksenä näyttäisi olevan, että kuolemaa on käytettävä opetustilanteessa harkiten sen aiheuttaman ahdistuksen takia. Harjoituksessa virheistä oppii, mutta onnistumisesta oppiminen ja positiivinen näkökulma voi edistää oppimista paremmin, Aura sanoo.

 

 

 

Lisää aiheesta

| Uratarina

Opiskelijamme työllistyvät: “Sairaanhoitajan status on tärkeä”

Jarkko Viljanen lähti opiskelemaan hoitotyötä, koska halusi työskennellä ihmisten parissa sekä tiesi alan hyvät työllistymismahdollisuudet.
Sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat simulaationukkejen kanssa.
| Hyvinvointi ja terveys

Kuka saa sairaanhoitajat?

Koulutuksen isoin haaste voi tulevaisuudessa olla siinä, miten saadaan hyviä hakijoita. Sisällöt on paketoiva mielekkäästi ja toteutuksen pitää joustaa.

Uusimmat uutiset

Jämin matkailun luontokohteiden tienviitta
| Matkailu

Korona iski rajusti matkailualalle, mutta Jämillä uskotaan lähimatkailun kasvuun

Paikalliset ja lähialueen palvelut nousevat koronakriisin myötä aivan uuteen valoon, uskovat Jämin alueen matkailuyrittäjät. Virus sekoitti alkukeväästä yrittäjien suunnitelmat täysin ja tästä...

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMKin avoimen AMKin polkuopintohaku käynnistyy 3.8.2020 klo 9.00! Kannattaa olla nopea, sillä suosituimpien koulutusten polkuopintopaikat täyttyvät nopeasti. Tutustu haussa oleviin koulutuksiin ja hae osoitteessa: www.samk.fi/polkuopinnot
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
Entistä useampi lähtee lomalla lähelle ja luontoon. Jämiltä matkailijat etsivät juuri luonnonrauhaa ja mahdollisuutta ulkoiluun sekä erilaisiin aktiviteetteihin.

Yrittäjien elinehto on, että asiakkaat löytävät helposti tietoa palveluista. Digitaalisten kanavien käytön muuttuessa yrittäjien on seurattava asiakkaitaan uusiin kanaviin ja se edellyttää jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä koronan ja muiden myllerrysten keskellä.
https://bit.ly/31Pcn9U
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
Hei SAMKin YAMK- tai monimuoto-opiskelija! Opiskelijakunta SAMMAKKO haluaa kehittää palvelujaan kaikille SAMKin opiskelijoille. Kehittämisen tueksi kootaan opiskelijapalvelujen kehittämisryhmät YAMK- ja monimuoto-opiskelijoista. Täytä hakemus SAMMAKKOn kotisivuilla.

Kesän tultua ihmiset ovat vähitellen lähteneet liikkeelle. Entistä useampi lähtee lomalla lähelle ja luontoon. Jämiltä matkailijat etsivät juuri luonnonrauhaa ja mahdollisuutta ulkoiluun sekä erilaisiin aktiviteetteihin.
#matkailu #lähimatkailu #luonto
https://t.co/JbQGH7itRX

Simulation is integral to developing autonomous systems. One example is the Intelligent Shipping Technology Test Laboratory at SAMK in Rauma. The lab is designed as a testing environment for remotely controlled, autonomous vessels. #istlab #wärtsilä
https://t.co/5KBhsnveb9

Kuuntele ja kuule nuorta – se kantaa hedelmää. Yhdessä suunniteltu motivoi myös yhdessä tekemiseen, yhteistyöhön.
#samk #tukee #nuoret #mielipide #sk #yksinäisyys

https://t.co/MeaLZbaCSo

Lähde lähimatkalle! Tänä vuonna jokainen yksittäinen matkailija on yrityksille elintärkeä. Kesäsesonki määrittelee edellytykset yritystoiminnan jatkumiselle.
#satamatkaamaalle #visitsatakunta #matkailu #yrittäjyys #lähimatkailu @satamatkaa @visitsatakunta
https://t.co/7vnzpuaYEn