Tutkintouudistus edennyt loppusuoralle
SAMKissa ollaan tutkintouudistuksen loppusuoralla. Syksyllä 2017 aloittavat opiskelijat opiskelevat uusien opetussuunnitelmien mukaan, kirjoittaa opetuksen vararehtori Anne Pohjus. Opiskelijoiden omat sekä työnantajien tarpeet ja toiveet ohjaavat tutkinnon sisältöä ja rakennetta entistä paremmin.

SAMKissa ollaan tutkintouudistuksen loppusuoralla. Syksyllä 2017 aloittavat opiskelijat opiskelevat uusien opetussuunnitelmien mukaan. Tällöin sekä opiskelijoiden omat että työnantajien tarpeet ja toiveet ohjaavat tutkinnon sisältöä ja rakennetta entistä paremmin.
Se, mitä osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, on arvoitus meille kaikille. Siksi tutkintojen täytyy rakentua joustaviksi ja monipuolisia valmiuksia tarjoaviksi, yksilöidyiksi ja samalla vankan ammattitaidon turvaaviksi.
Tutkintouudistus tuo mukanaan kaikille ammattikorkeakoulututkintoa opiskeleville yhteisiä sisältöjä, oppimisympäristöjä ja -tilanteita. Sen lisäksi jokainen tutkinto sisältää sille ominaisen osaamisen, esimerkiksi rakennusinsinöörille rakentaminen. Lisäksi tarjolla on kaikille opiskelijoille soveltuvaa osaamista, joka tekee kustakin tutkinnosta omanlaisen, erilaista osaamista sisältävän.
Esimerkiksi rakennusinsinööriksi opiskeleva voi opiskella rakentamisen ohella markkinointia, jos valmistaloliiketoiminta kiinnostaa.
Esimerkiksi rakennusinsinööriksi opiskeleva voi opiskella rakentamisen ohella markkinointia, jos valmistaloliiketoiminta kiinnostaa. Tai fysioterapiaa opiskeleva suorittaa liiketoimintaan ja yrittäjyyteen liittyviä opintoja valmistautuessaan oman yrityksen perustamiseen. Onkin entistä tärkeämpää, että opiskelijat hyödyntävät opintojen aikaista harjoittelua ja työelämäyhteistyötä opintojaan suunnatessaan.
Kaikissa tutkinnoissa yhteisinä nousevat esiin työelämän nostamat sisällöt kuten työyhteisötaidot, yrittäjyys, vuorovaikutustaidot sekä projektitoiminta. Kielet, matemaattiset taidot, johtaminen, markkinointi ja talous kuuluvat jatkossakin useimpiin koulutuksiin joillakin painotuksilla – osassa tutkinnoista pakollisina, osassa valinnaisina.
Varsinaisissa ammattiopinnoissa uudistuksen painopiste on tavassa toteuttaa opetusta – tai oikeammin oppimisen mahdollistamista. Digitaalisuus on vahvassa nosteessa ja sitä hyödynnetään kaikessa opiskelussa. Se tuo joustavuutta monimuotoiseen opiskelutapaan, tarjoaa vaihtoehtoisia suoritustapoja ja muuntaa koko opiskelukäsitteen nykyaikaisia menetelmiä ja teknologioita hyödyntäväksi. Näitä asioita ei kirjoiteta opetussuunnitelmiin tutkintouudistuksen aikana, mutta ne otetaan huomioon toteutuksia suunniteltaessa. On mielenkiintoista päästä syksyyn 2017 ja uuteen vaiheeseen SAMKin opetuksen historiassa.

Kirjoittaja
Anne Pohjus
vararehtori (opetus)
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
Deserving SAMK employees awarded on staff day - SAMK - Satakunnan ammattikorkeakoulu
www.samk.fi
On SAMK staff day, deserving employees of the year 2021 were awarded in various categories including the success story, the initiative, the project operator, the publisher, the communicator, the teach...