Taloyhtiön sähköautoprojekti luo pohjaa tulevaisuuden osaamiselle
Miten mahdollistetaan sähköautojen lataus vanhassa taloyhtiössä? Lämpöpaikkojen muuttaminen latausasemiksi tarjosi kahdelle sähkötekniikan opiskelijalle kiinnostavan projektin, josta kertyy opintopisteitä.

Porin keskustassa Pohjoispuistossa sijaitsevassa taloyhtiössä on infra valmiina: sähköä tulee. Sähkötekniikan opiskelijat Kaius Yli-Pietilä ja Henri Wahlberg saivat tehtäväkseen selvittää, onko nykyisiä lämmitystolppia mahdollista hyödyntää sähköautojen lataukseen ja tehdä laskelmat eri vaihtoehdoille.
– Me mitoitamme, mitä nykyisellä johdotuksella on mahdollista tehdä, ja mitä kaapeli- ja sulakekoko mahdollistavat, kertoo Kaius Yli-Pietilä.
Asukkaista yksi on tilannut sähköauton
Taloyhtiön asukkaista yksi on tilannut sähköauton, ja muitakin saattaa tulla lähiaikoina – tosin ”lähiaika” on venyvä käsite, kun ainakin Teslan toimitukset ovat akkutuotannon raaka-ainepulan vuoksi myöhässä.
Taloyhtiöllä on kaikkiaan 22 lämmityspaikkaa, joista sähköautojen lataukseen varustetaan 6–8, minkä parkkipaikan muoto näppärästi sallii. Kaikkiaan 16 latausaseman toteutus olisi periaatteessa helppoa, mutta vaatisi maanrakennustöitä ja uuden pidemmn kaapelin vetämistä. Kustannukset nousisivat reilusti - eikä niin monelle paikalle ole nyt tarve.
Monia kiinnostaa, miten laskutus hoidetaan.
– Jokaisessa asemassa on oma energiamittari, sanoo Henri Wahlberg. Näin pienissä latausasemissa mittarien lukeminen ei tapahdu etänä, vaan ne käydään lukemassa.
Yli-Pietilä ja Wahlberg ovat vasta ensimmäisen vuoden opiskelijoita, mutta heillä on molemmilla sähköasentajan koulutus. He siis voisivat myös tehdä tarvittavat sähkötyöt. Opintopisteprojektiin kuuluu kuitenkin suunnittelu, asennuksen taloyhtiö tilaa haluamiltaan asentajilta.
– Tämä on omaa mielenkiinnon kohdetta, saa tuntumaa siitä, mihin ollaan menossa. Saksassa on kaupungeilla jo mahdollisuus kieltää dieselautot, opiskelijat sanovat. Projektikokemus on varmasti eduksi myös työllistymisessä.
Jäikö jotakuta mietityttämään, miksi sähköautoa ei voi ladata ihan tavallisessa lämpötolpassa?
Jäikö jotakuta mietityttämään, miksi sähköautoa ei voi ladata ihan tavallisessa lämpötolpassa? Siksi, että tolppa on mitoitettu erilaiseen energiankulutukseen. Sähköauton lataaminen vie suuren määrän energiaa lyhyessä ajassa.
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
Problem displaying Facebook posts. Backup cache in use.
Click to show error