Taloyhtiön sähköautoprojekti luo pohjaa tulevaisuuden osaamiselle

Miten mahdollistetaan sähköautojen lataus vanhassa taloyhtiössä? Lämpöpaikkojen muuttaminen latausasemiksi tarjosi kahdelle sähkötekniikan opiskelijalle kiinnostavan projektin, josta kertyy opintopisteitä.

11.3.2018 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

Hauska yksityiskohta projektiparivaljakon taustalta: Henri Wahlberg ja Kaius Yli-Pietilä ovat tunteneet toisensa jo koulussa Porissa, mutta asuneet sittemmin eri kaupungeissa. Porilainen ja raumalainen ovat tavanneet jälleen tultuaan SAMKiin viime syksynä.
Hauska yksityiskohta projektiparivaljakon taustalta: Henri Wahlberg ja Kaius Yli-Pietilä ovat tunteneet toisensa jo koulussa Porissa, mutta asuneet sittemmin eri kaupungeissa. Porilainen ja raumalainen ovat tavanneet jälleen tultuaan SAMKiin viime syksynä.

Porin keskustassa Pohjoispuistossa sijaitsevassa taloyhtiössä on infra valmiina: sähköä tulee. Sähkötekniikan opiskelijat Kaius Yli-Pietilä ja Henri Wahlberg saivat tehtäväkseen selvittää, onko nykyisiä lämmitystolppia mahdollista hyödyntää sähköautojen lataukseen ja tehdä laskelmat eri vaihtoehdoille.

– Me mitoitamme, mitä nykyisellä johdotuksella on mahdollista tehdä, ja mitä kaapeli- ja sulakekoko mahdollistavat, kertoo Kaius Yli-Pietilä.

Asukkaista yksi on tilannut sähköauton

Taloyhtiön asukkaista yksi on tilannut sähköauton, ja muitakin saattaa tulla lähiaikoina – tosin ”lähiaika” on venyvä käsite, kun ainakin Teslan toimitukset ovat akkutuotannon raaka-ainepulan vuoksi myöhässä.

Taloyhtiöllä on kaikkiaan 22 lämmityspaikkaa, joista sähköautojen lataukseen varustetaan 6–8, minkä parkkipaikan muoto näppärästi sallii. Kaikkiaan 16 latausaseman toteutus olisi periaatteessa helppoa, mutta vaatisi  maanrakennustöitä ja uuden pidemmn kaapelin vetämistä. Kustannukset nousisivat reilusti - eikä niin monelle paikalle ole nyt tarve.

Monia kiinnostaa, miten laskutus hoidetaan.

– Jokaisessa asemassa on oma energiamittari, sanoo Henri Wahlberg. Näin pienissä latausasemissa mittarien lukeminen ei tapahdu etänä, vaan ne käydään lukemassa.

Yli-Pietilä ja Wahlberg ovat vasta ensimmäisen vuoden opiskelijoita, mutta heillä on molemmilla sähköasentajan koulutus. He siis voisivat myös tehdä tarvittavat sähkötyöt. Opintopisteprojektiin kuuluu kuitenkin suunnittelu, asennuksen taloyhtiö tilaa haluamiltaan asentajilta.

– Tämä on omaa mielenkiinnon kohdetta, saa tuntumaa siitä, mihin ollaan menossa. Saksassa on kaupungeilla jo mahdollisuus kieltää dieselautot, opiskelijat sanovat. Projektikokemus on varmasti eduksi myös työllistymisessä.

Jäikö jotakuta mietityttämään, miksi sähköautoa ei voi ladata ihan tavallisessa lämpötolpassa?

Jäikö jotakuta mietityttämään, miksi sähköautoa ei voi ladata ihan tavallisessa lämpötolpassa? Siksi, että tolppa on mitoitettu erilaiseen energiankulutukseen. Sähköauton lataaminen vie suuren määrän energiaa lyhyessä ajassa.

11.3.2018 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

Lisää aiheesta

Aurinkopaneeli kuv Petri Lahde
| Energia

SAMKin Porin kampukselle uudet kiinnostavat aurinkosähköjärjestelmät

Uudelle SAMK-kampukselle Poriin tulee erilaisia aurinkosähköjärjestelmiä, joiden yhteisteho on noin 30kW. Tuotetulla energialla pystyisi kattamaan 450 neliömetrin suuruisen omakotitalon vuotuisen kokonaisenergiatarpeen. Järjestelmät ovat sekä opetus- että tutkimuskäytössä.
Hyllyasennukset etenevät SAMK-kampuiksen katolla Porissa. Kuva Marko Ylinen
| Energia

Kampuksen aurinkosähköjärjestelmän asennukset etenevät opiskelijatyönä – seuraa blogia

SAMK-kampus Porin aurinkosähköjärjestelmää asennetaan koko ajan. Silloin kun ei ole päästy katolle, on tehty sisätöitä laboratoriossa. Invertterit ovat seinällä ja melkein kaikki kaapelihyllyt sekä paneelisarjat ovat paikoillaan. Opiskelijatyönä tehdään niin paljon kuin mahdollista. Seuraa järjestelmän asennusta blogissa.

Uusimmat uutiset

Haastateltava työpöytänsä takana näytön ääressä
| SAMK

Anu, logistiikan ja meriteknologian uusi osaamisaluesihteeri

Anu Hakkarainen on työskennellyt logistiikan ja meriteknologian osaamisaluesihteerinä neljä kuukautta. Paljasjalkainen, mutta maailmaa nähnyt raumalainen nauttii ihmisten kanssa toimimisesta ja lyhyestä työmatkasta.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

  • Anu Hakkarainen on SAMKin logistiikan ja meriteknologian osaamisalueen tuore osaamisaluesihteeri. Paljasjalkainen r… https://t.co/qjLNmWI02r
  • Kirjastojärjestelmämme vaihtuu. (Eikä se tietysti ihan noin vain itsestään vaihdu, vaan kirjaston porukka on tehnyt… https://t.co/sHAAum0JGE
  • Haluatko auttaa opiskelijaa saamaan materiaalia opinnäytetyöhönsä? Vastaa kyselyyn. https://t.co/qidohy68g7