SAMK vastaa kansainvälisen matkailun kasvun haasteisiin uudella opetussuunnitelmalla

Suomessa matkailuelinkeino on viime vuosina kansainvälistynyt muita toimialoja nopeammin. Alan kasvu voi jatkua, mikäli kansainvälisten matkailijoiden määrä lisääntyy myös tulevina vuosina. Muutos tuo mukanaan uusia osaamistarpeita.

3.5.2017 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Visit Finland

Saavutettavuus maailmanka SAMK matkailuselvitys

Matkailuelinkeinon mukaan ala tarvitsee erityisesti digimarkkinoinnin osaajia. Kasvun haasteena on kansainvälisten asiakasryhmien tunnistaminen ja tavoittaminen.

Tuotteiden tulisi olla helposti löydettävissä ja ostettavissa erilaisissa digitaalisissa myyntikanavissa. Matkakohteiden näkyvyyttä verkossa on lisättävä.

Tuotteiden tulee olla helposti löydettävissä ja ostettavissa digitaalisissa myyntikanavissa.

Markkinatiedon lisäksi matkailualalla tarvitaan lisää osaamista kansainvälisessä asiakaspalvelussa, tuotteiden erilaistamisessa kansainvälisille matkailijaryhmille ja myyntitaidoissa.  Myös alan toimijoiden uudet yhteistyömallit edistäisivät kansainvälisten matkailijoiden määrän kasvua.

Matkailualan osaamistarpeita selvitettiin kansainvälisen matkailun liiketoimintaosaamista Itämerellä kehittävässä Boosted-hankkeessa. SAMKin hallinnoimassa hankkeessa tunnistetaan alan osaamistarpeet Suomessa, Virossa ja Latviassa. Näiden pohjalta laaditaan uusi opetussuunnitelma ja toteutetaan koulutuskokeilu.

SAMKissa laadittu tutkimusraportti alan osaamistarpeista Suomessa on ladattavissa Theseuksesta. Lataa raportti.

SAMKin tutkijayliopettaja Sanna-Mari Renfors.

Kirjoittaja

Sanna-Mari Renfors
FT, tutkijayliopettaja, matkailuliiketoiminnan tutkimusryhmän vetäjä

3.5.2017 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Visit Finland

Lisää aiheesta

| Matkailu

Merellinen matkailu: SAMK mukana Itämeren asiantuntijaryhmässä

Itämeren matkailussa keskitytään vahvasti rannikkoalueiden hyödyntämiseen. Merellisen matkailun edistämiseksi Itämerelle laaditaan sinisen kasvun strategia. Sen tavoitteena on lisätä yhteisymmärrystä ja yhteistyötä alueen toimijoiden välillä. Strategian laadintaprosessiin sisältyvä asiantuntijatyöpaja pidettiin helmikuussa Jurmalassa, Latviassa.
| Matkailu

Matkailussa boostataan kansainvälisyyttä

Satakunnan matkailun kasvumahdollisuudet ovat kansainvälisessä matkailussa. Satakunnassa on runsaasti arvokkaita luonnonvaroja – vesistömatkailu ja Blue Care-toiminta ovat uusia nousevia aiheita. Parhaillaan etsitään mahdollisuuksia vastata kiinanlaisten kiinnostukseen Suomen luontoa kohtaan.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

Navigointiin suunniteltujen syvyysmallien hyödyntämistä kehitetään ISTLAB-hankkeessa. Vedenalaisten mallien avulla merenpohjasta saadaan aiempaa yksityiskohtaisempaa tietoa luotseille ja alusten navigointijärjestelmiin.
https://bit.ly/3c7z24w
#ISTLAB #intelligentshipping

Development work is ongoing in the ISTLAB project on how to utilise bathymetric models designed for navigation. Read more: https://bit.ly/3c7z24w
#ISTLAB #intelligentshipping #navigation #bathymetricmodel

Yhteistyössä @SatakunnanAMK ja @SermatechFi järjestämä suunnittelukilpailu kannustaa opiskelijoita innovoimaan, miten robotit voisi yhdistää 3D-tulostamiseen. Kilpailu päättyy ensi viikolla! Missä nyt mennään?https://www.roboai.fi/automaatio-ja-robotiikka/3d-tulostus/robotit-mukaan-3d-tulostukseen-opiskelijat-haasteen-edessa/ #roboai #samk #mysamk #sermatech #robottihaaste

Altogether 31 students graduated from SAMK in February. Nine of them graduated with a Master´s degree. SAMK congratulates all the graduates.
https://www.samk.fi/en/uutiset/31-students-graduated-from-samk-in-february/

SAMKista valmistui helmikuussa yhteensä 31 opiskelijaa. Valmistuneista yhdeksän suoritti YAMK-tutkinnon. SAMK onnittelee kaikkia valmistuneita. #samk #alumni #ylpeästiamk
https://www.samk.fi/uutiset/samkista-valmistui-helmikuussa-yhteensa-31-opiskelijaa/