SAMK vastaa kansainvälisen matkailun kasvun haasteisiin uudella opetussuunnitelmalla
Suomessa matkailuelinkeino on viime vuosina kansainvälistynyt muita toimialoja nopeammin. Alan kasvu voi jatkua, mikäli kansainvälisten matkailijoiden määrä lisääntyy myös tulevina vuosina. Muutos tuo mukanaan uusia osaamistarpeita.

Matkailuelinkeinon mukaan ala tarvitsee erityisesti digimarkkinoinnin osaajia. Kasvun haasteena on kansainvälisten asiakasryhmien tunnistaminen ja tavoittaminen.
Tuotteiden tulisi olla helposti löydettävissä ja ostettavissa erilaisissa digitaalisissa myyntikanavissa. Matkakohteiden näkyvyyttä verkossa on lisättävä.
Tuotteiden tulee olla helposti löydettävissä ja ostettavissa digitaalisissa myyntikanavissa.
Markkinatiedon lisäksi matkailualalla tarvitaan lisää osaamista kansainvälisessä asiakaspalvelussa, tuotteiden erilaistamisessa kansainvälisille matkailijaryhmille ja myyntitaidoissa. Myös alan toimijoiden uudet yhteistyömallit edistäisivät kansainvälisten matkailijoiden määrän kasvua.
Matkailualan osaamistarpeita selvitettiin kansainvälisen matkailun liiketoimintaosaamista Itämerellä kehittävässä Boosted-hankkeessa. SAMKin hallinnoimassa hankkeessa tunnistetaan alan osaamistarpeet Suomessa, Virossa ja Latviassa. Näiden pohjalta laaditaan uusi opetussuunnitelma ja toteutetaan koulutuskokeilu.
SAMKissa laadittu tutkimusraportti alan osaamistarpeista Suomessa on ladattavissa Theseuksesta. Lataa raportti.

Kirjoittaja
Sanna-Mari Renfors
FT, tutkijayliopettaja, matkailuliiketoiminnan tutkimusryhmän vetäjä
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
Problem displaying Facebook posts. Backup cache in use.
Click to show error