SAMK goes Digi − Matematiikka hyppäsi verkkoon

Lehtori Annika Suvela on siirtänyt matematiikan opetusta digitaaliseen muotoon jo useamman vuoden ajan.

10.3.2017 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Inna Saarinen

annika_suvela

Annika Suvela oli yksi puhujista SAMK goes Digi -tapahtumassa, jossa SAMKin henkilökunta pääsi tutustumaan toistensa digiosaamiseen.

Ensin Annika Suvela käytti geometrian opinnoissa SAMKissa kehitettyä HILL-verkko-oppimisympäristöä. Seuraavana vuonna hän lisäsi differentiaali- ja integraalilaskennan sekä algebran opintoihin camtasia-videoita.

Parhaillaan hän opettaa tietotekniikan alan insinööriopiskelijoille geometriaa HILL-toteutuksena älytaulua käyttäen. Hän hyödyntää opetuksessa myös Texas Instrumentsin nSprire symbolisen laskimen tietokoneohjelmaa.

Älytaululle on helppo liittää esimerkiksi kuvia laskinohjelman näytöstä ja tehdä kuvaan merkintöjä.

− Älytaulu on hyvä työkalu digitaalisessa matematiikan opetuksessa, koska muistiinpanot saa suoraan sähköiseen muotoon ja jaettua verkko-oppimisympäristö Moodleen, Annika Suvela kertoo.

Harjoitustehtävät palautetaan Moodleen siten, että opiskelija ottaa paperille tekemistään tehtävistä kuvia älypuhelimella.

Myös käytännön asiat ovat suunnanneet opetusta digimuotoon. SAMK muuttaa uudelle kampukselle toukokuussa ja ensi syksynä myös opiskelijat aloittavat uusissa tiloissa. Uudet tilat tuovat uusien mahdollisuuksien lisäksi myös haasteita, esimerkiksi pitkiä liitutauluja ei enää ole käytössä. Älytaulu auttaa tässäkin ongelmassa.

Luento-opetus käänteiseksi

Luento-opetus on muutoksessa. Opiskelijat voivat olla läsnä luokassa tai verkossa tai katsoa HILL-tallenteet tai mp4-videot Moodlesta myöhemmin. Opetusresurssien vähentyessä samat asiat pitäisi ehtiä käydä läpi lyhyemmässä ajassa.

Suvela onkin käyttänyt käänteisen opetuksen metodia tehostamaan kontaktiopetusta viime keväästä alkaen.

− Varsinaisella oppitunnilla jää käänteisen opetuksen metodilla enemmän aikaa opettajan ja opiskelijoiden väliselle vuorovaikutukselle. Yleensä annan opiskelijoille esitehtäväksi verkossa olevien videoiden katsomista ja niihin perustuvien tehtävien tekemistä, hän kertoo.

Alussa opiskelijat olivat skeptisiä käänteisen opetuksen menetelmään.

− Päädyin sitten opettamaan seuraavan opintojakson ”perinteisellä menetelmällä”. Sen jälkeen opiskelijoiden mieli muuttui. He kokivat, että videoihin oli ollut hyvä palata ja niistä saattoi kelata hankalia kohtia uudestaan. Tunnilla sai kuitenkin silti apua tehtävien tekemiseen.

Vastaus opiskelijoiden erilaisiin tarpeisiin

Myös kontaktitunneilla on siis edelleen paikkansa. Opiskelijat tutustuvat toisiinsa yhdessä laskien ja oppivat tekemään yhteistyötä. Joidenkin opiskelijoiden on vaikea motivoida itseään videoiden katseluun. Realismia on, että jotkut opiskelijat eivät edes avaa videoita.

Annika Suvelan on helppo puhua digitaalisen opetuksen hyödyistä. Harjoituksia on hänen mukaansa mukava ohjata, kun pääsee lähemmäksi opiskelijoita. Myös opiskelijoiden erilaisiin tarpeisiin on digitalisaation myötä aiempaa helpompi vastata.

− Joillakin opiskelijoilla matematiikan opinnot ovat jääneet roikkumaan, eivätkä ne enää mahdu lukujärjestykseen. Tallenteiden avulla heidän on helppo palata kertaamaan sisältöjä. Uutuutena syksylle on suunnitteilla advanced-toteutus, jossa matemaattisesti lahjakkaat opiskelijat voivat halutessaan opiskella asiat materiaalien avulla itsenäisesti ja osoittaa sitten osaamisensa tentissä.

Ensi syksynä on tulossa toinenkin uudenmuotoinen toteutus, jossa kontaktiluennot ovat massaluentoina. Niitä tukevat videot ja laskuharjoitukset. Tulevaisuus näyttää, mitä muita mahdollisuuksia avautuu.

Info

Käänteinen opetus on monimuoto-opetuksen muoto, jossa käytetään apuna Internetissä olevia opetusmateriaaleja. Sillä on kolme peruspilaria: oppimisen aktivoiminen ennen luokkatilannetta, oppimista tukevien virikkeiden tarjoaminen ja yhteisöllisen oppimisen tarjoaminen luokkatilanteessa.

HILL on SAMKissa Huittisissa aikuiskoulutuksen lähtökohdista kehitetty konsepti, jonka tarkoituksena on mahdollistaa etäläsnäolo luennoilla. HILL-konsepti mahdollistaa myös muun kuin opetuksen: kokoukset, erilaiset ohjaustilanteet, verkko- tapaamiset ja tapahtumien verkkototeutukset.

Camtasia Recorderin avulla voi nauhoittaa kaiken ruudulla näkyvän hiiren liikkeistä aina pop-up ikkunoihin asti. Äänen voi lisätä joko nauhoituksen yhteydessä tai jälkikäteen. Camtasialla tehtyjä mp4-videoita voi katsoa myöhemminkin, kun HILL-tallenteet on poistettu.

Lisää aiheesta

Lähikuva, Mari Linna ja Annika Valo
| Opinnot ja opetus

Innostunut onnistuu – digitaalisuudesta uutta puhtia työhön

Opetus siirtyy entistä enemmän digitaalisten palveluiden avulla toteutettavaksi monipuoliseksi kokonaisuudeksi. Opettajan ja opiskelijoiden kontakti on mahdollinen verkossakin. Mari Linna ja Annika Valo kertovat työn monipuolisista haasteista kielenopettajan näkökulmasta.
Satu Aksovaara ja taustalla digiopettaja-ryhmäläisiä.
| Opinnot ja opetus

Digiopettajuus ei ole rakettitiedettä – ”me ollaan tehty tästä ihan liian vaikeaa”

Opettaja kohtaa monta asiaa, mitä ”pitää” tehdä ja millainen ”pitää” olla – olla osallistava, opiskelijalähtöinen, joustava, digitaalinen. Nääntyykö opettaja vai saako hän digipalaset loksahtamaan omaan opettajuuteensa? – Asiat eivät ole mustavalkoisia, sanoo Satu Aksovaara Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajakorkeakoulusta.

Uusimmat uutiset

| TKI

SAMKilla lähes miljoonan euron rahoitus tekoälyn hyödyntämiseen lääketieteellisessä tutkimuksessa

Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) tutkimushankkeelle Data Lake Innovation Testbed for Future Hospitals myönnettiin rahoitusta 575 000 euroa. SAMK sijoittaa tutkimukseen myös omaa rahoitusta 325 000 euroa.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

Physiotherapy Week – suomalaista fysioterapiakoulutuksen osaamista Eurooppaan. SAMKissa on menossa REHAB-projektin järjestämä kansainvälinen intensiiviviikko.
Ilmoittaudu mukaan luennoille: bit.ly/2J8l3Ay
... See MoreSee Less

View on Facebook

SAMKin avoimien ovien päivän OpenSAMKin livelähetys alkaa tänään klo 13 SAMKin YouTube-kanavalla!
https://www.youtube.com/user/samkcommunications

Physiotherapy Week – suomalaista fysioterapiakoulutuksen osaamista Eurooppaan. SAMKissa on menossa REHAB-projektin järjestämä kansainvälinen intensiiviviikko.
Ilmoittaudu mukaan luennoille: https://bit.ly/2J8l3Ay
#REHAB #SAMK #fysioterapia #physiotherapy #koulutus

SAMKin perinteinen avoimien ovien päivä OpenSAMK järjestetään tänä vuonna koronatilanteesta johtuen etänä. Livelähetystä voi seurata SAMKin YouTube-kanavalla 25.11. klo 13-15 välillä.
https://www.samk.fi/uutiset/samk-jarjestaa-avoimet-ovet-etana-25-11/
#samk #mysamk #opensamk

Feelix - Tulevaisuuden työtaidot -hanke edustaa SAMKia TKI-Kärjet 2020 -kilpailussa videolla "The new F-word".
Äänestä antamalla yläpeukku Youtubessa 2.12.2020 mennessä.
#tkikärjet2020 #feelix #tulevaisuudentyötaidot #tki #amk

https://www.youtube.com/playlist?list=PLVmITS2zS2n4sFQdixv_6eRrDMAYYrRBn

SAMK tarjoaa ainoana Suomessa englanninkielisen, kansainvälisiin tarpeisiin vastaavan hyvinvointiteknologian koulutusohjelman.

Welfare Technology (Master) -koulutuksen hakuaika 10.-31.3.2021!

#samk #mysamk #welfaretechnology

https://bit.ly/39fd93k