Sairaanhoitaja teki päiväkirjamuotoisen opinnäytteen katastrofialueen apteekin perustamisesta

Sairaanhoitaja Virpi Teinilä tähtää maisteritason opintoihin. Niihin ei pääse opistotutkinnolla, joten Teinilä päivitti opintonsa avoimessa ammattikorkeakoulussa. Joulukuussa hän valmistuu SAMKista sairaanhoitaja (AMK):ksi. Opinnäytetyö on SAMKin ensimmäinen päiväkirjamuotoinen "oppari", aiheena lääkehoidon turvallisuus ja katastrofiapteekin perustaminen.

8.12.2016 | Teksti: Aino Pelto-Huikko | Kuva: Anne Sankari

Kristiina Kurittu and Virpi Teinilä checking papers
Kristiina Kurittu ja Virpi Teinilä opinnäytettä vimeistelevässä palautekeskustelussa.

Valkeakoskelainen Virpi Teinilä työskentelee Suomen Punaisen Ristin lääkinnällisenä suunnittelijana Tampereella. Osaamisen taustalla on paljon kenttätyötä: Pakistanissa tulvien ja Haitilla maanjäristyksen jälkeen, Zimbabwessa koleran ja Sierra Leonessa ebolan takia – ja viime kesänä Kreikan pakolaisleirillä.

Teinilä opiskeli pääsääntöisesti työnsä ohella. Opinnäytteen suunnittelu alkoi helmikuussa, maalis-huhtikuussa Teinilä pohti tapaa tehdä työtä, selvitti taustoja ja luki lähdemateriaalia. Kevääseen ja kesään sijoittui 14 viikkoa päiväkirjaseurantaa päivittäisestä työstä. Oppaan viimeistely ja opinnäytetyöraportin kokoaminen tapahtui pääosin lokakuun aikana, jolloin Teinilä oli opintovapaalla.

Apteekin pystyttämisessä on kauhea paine, kun 200 ihmistä odottaa ulkopuolella. Kunnes apteekki toimii, kenttäsairaalan hoitohenkilökunta jakaa kotiin lähteville kaikki lääkkeet itse.

Teinilä kertoo, että iso asia oli pitää opinnäytteen rajaus tarpeeksi tiukkana. ”Kaikki mikä liittyy kaikkeen” ei mahdu opinnäytetyön kansien väliin. Opas on valmis, mutta silti luonnos, jonka jatkotyöstö kuuluu Teinilän työarkeen.  Se on siis ”elävä dokumentti”, joka vaatii edelleen palautetta kentältä. Ohje ei voi olla monimutkainen.
– Apteekin pystyttämisessä on kauhea paine, kun 200 ihmistä odottaa ulkopuolella, konkretisoi Teinilä. Kunnes apteekki toimii, kenttäsairaalan hoitohenkilökunta jakaa kotiin lähteville kaikki lääkkeet itse.

Opinnäytetyön ohjaaja Kristiina Kurittu ehdotti opinnäyteraportin muodoksi päiväkirjaa, jossa asioita pohditaan ja työstetään.
– Tässä täytyy olla tekijänä itsenäinen, vaikka saakin palautetta ja ohjausta. Ja lisäksi työpaikan luonne tuo omat haasteensa. Oman työn kuvaaminen terveydenhuollon alueella kovin yksityiskohtaisesti ei ole mahdollista, koska tietosuoja- ja salassapitosäännöksistä ei voida tinkiä, sanoo Kurittu.

Teinilän työhön päiväkirjamuotoisuus sopi – samoin kuin hänelle jo työelämässä olleena kehittäjätyyppinä sopi se, että hän haki tämän kaltaisen työn raportointimuotoa yhdessä ohjaajansa kanssa. Valmista sabluunaa ei ollut. Teinilä kokosi päiväkirjaosuudet raporttiin kahden viikon jaksoiksi, joista hän kirjoitti myös tiivistelmät. Julkiseen, kaikkien luettavissa olevaan raporttiin jäävät työnantajan toiveesta vain tiivistelmät.

Olin tosi innokas ja mulla oli tosi innokas ohjaaja

– Olin tosi innokas ja mulla oli tosi innokas ohjaaja, nauraa Teinilä, olen ollut erittäin kiitollinen, että ohjaajani on ollut ymmärtäväinen työssäkäyvää ihmistä kohtaan.
– 60 opintopistettä puolessa vuodessa, kyllä hattua täytyy nostaa, kehuu Kristiina Kurittu.

Kurittu, joka opettaa SAMKissa muun muassa lääkehoitoa, sanoo oppineensa itsekin paljon.  Tilanteet Virpi Teinilän työkentällä ovat aivan toisenlaisia kuin se, miten Suomessa vakaissa oloissa ja toimivissa sairaaloissa voidaan toimia.

Katastrofiyksiköiden apteekkien suunnittelussa tehdään yhteistyötä apteekkialan asiantuntijoiden, proviisoreiden ja farmaseuttien, kanssa. Samoin tehdään kansainvälistä yhteistyötä. Tavoitteena on apteekkien järjestäminen mahdollisimman samankaltaisesti, jotta työ helpottuu.
– Pyritään siihen. Mutta vaikka on suositeltu, että näin tehdään, ei se aina mene niin, sanoo Teinilä.

Käytännön kokemuksensa perusteella Teinilä uskoo, että oppaasta on apua käytännössä, mutta varsinaisesti se joutuu koetteille kun sitä seuraavan kerran tarvitaan.
– Oppaaseen on valittu keskeiset osa-alueet, joiden avulla asioita voi kerrata.  Se on tarkoitettu matkalle, lentokoneeseen, ”että katso vielä nämä”, kuvailee Teinilä.

Katso koko opinnäytetyö Theseuksesta.

 

8.12.2016 | Teksti: Aino Pelto-Huikko | Kuva: Anne Sankari

Lisää aiheesta

Kristiina Kurittu, Virpi Teinila and Tiina Pennanen are posing for the camera
| Opinnot ja opetus

Valmiina jatko-opintoihin: opistotutkinnon voi päivittää avoimessa amkissa

Kun maisteritason opinnot alkoivat kiinnostaa sairaanhoitaja Virpi Teinilää, opistosairaanhoitajatutkinto vuodelta 1997 piti päivittää korkeakoulututkinnoksi. Hänelle tehtii henkilökohtainen opintosuunnitelma - tässä tapauksessa kiivastahtinen.
SAMKin Opetuksen kehittämispäällikkö Eeva-Leena Forma.
| Opinnäytetyö

Ensimmäinen päiväkirjamuotoinen opinnäytetyömme on kunnianhimoisen työn tulos

Ammattikorkeakoulutuksen tärkeä tehtävä on vastata työelämän osaamistarpeeseen. Tuon osaamistarpeen laaja kirjo pääsee hyvin esille opinnäytetöiden aiheissa. Haluamme kokeiltavaksi myös uusia raportoinnin tapoja, laadusta tinkimättä.

Uusimmat uutiset

Kädet ovenkahvallam molemmin puolin ovea
| SAMK

SAMKille lähes miljoonan euron rahoitus sisäympäristöjen hygieniatutkimukseen

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt ammattikorkeakouluille viisi miljoonaa euroa rahoitusta seitsemään tutkimushankkeeseen arviointipaneelin tekemän arvioinnin perusteella. SAMKin tutkimushankkeelle "Healthier life with comprehensive indoor hygiene concept" myönnettiin rahoitusta noin 628 000 euroa.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

SAMK on monialainen ja kansainvälisesti suuntautunut korkeakoulu, jonka parhaina puolina työntekijät pitävät vakautta, hyvää ilmapiiriä ja työyhteisöä.Etsimme osaajia vahvistamaan joukkoamme:• ammattillinen erityisopettaja, Pori, haku päättyy 10.12.2021• opinto-ohjaaja (lehtori), Pori, haku päättyy 20.12.2021• opiskelijapalvelusihteeri, Pori, haku päättyy 8.12.2021• digi-pedatukihenkilö, Pori, haku päättyy 8.12.2021 • tuntiopettaja (logistiikka), Rauma, haku päättyy 3.12.2021Lisätietoja ja haku: bit.ly/3cQaJZW ... See MoreSee Less
View on Facebook

Tekniikan tohtori, erikoistutkija Kari Lilja SAMKista pohtii Samkarit-blogitekstissään sitä, miten digitalisoituva yhteiskunta haastaa perinteisen etiikan ja filosofian. #katsetulevaisuuteen #samkarit
https://samkarit.samk.fi/2021/11/25/digitalisoituva-yhteiskunta-haastaa-perinteisen-etiikan-ja-filosofian/

On 14–16 December 2021 Education Finland cluster, including SAMK, is happy to share the story of Finnish education in Finland’s spectacular Snow Cape Pavilion at @expo2020dubai
#expo2020 #StudyinFinland #EducationFinland @FinlandExpo2020

https://www.samk.fi/en/uutiset/samk-will-showcase-its-education-and-services-at-dubai-expo/

SAMK tänään ja huomenna Studia-messuilla. Tänään osastolla kävi kuhina, SAMKin opintotarjonta kiinnosti ja messuvieraat yrittivät saada nimensä parhaiden mölkyn heittäjien listalle.

Tänään messut auki klo 17 asti. Huomenna klo 9–16.

#katsetulevaisuuteen #studia2021

RoboAI-viikko käynnissä @SatakunnanAMK. Tänään kysytään mm. voisiko tekoälystä ja data-analytiikasta olla hyötyä kuntoutuksessa. https://www.roboai.fi/roboai-viikko/

SAMKissa lehtorina toimiva kuvanveistäjä Heli Ryhänen on saanut Pirkanmaan taidepalkinnon. Taidetoimikunnan mielestä hänen teoksensa ovat ajattomia, kuin reliikkejä menneestä maailmasta. @aamulehti #kuvataide #katsetulevaisuuteen
https://www.aamulehti.fi/kuvataide/art-2000008415265.html