Raumalla simuloitiin etäluotsauksen haasteita

Raumalla kartoitettiin ISTLAB-projektin osana ulkoisten tekijöiden vaikutusta luotsien toimintaan etäluotsaustilanteessa. Testien tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuuden etäluotsauksen kehittämisessä ja tulosten toivotaan myös antavan suuntaviivoja eri asteisesti autonomisten alusten kehitystyölle. Pyrkimyksenä on poistaa tarve luotsin kiipeämiselle alukseen ja tukea luotsia turvallisuuskriittisen tehtävänsä hoitamisessa maissa sijaitsevalla etäluotsausasemalla. Etäluotsauksen toteuttaminen on vielä vuosien päässä, mutta tutkimus- ja kehitystyö on käynnissä useilla rintamilla.

6.10.2021 | Teksti: Leena Roskala, Kumppania | Kuva: Meri-Maija Marva

Mies seisoo merenkulun simulaattorissa katse kameraan päin.
Antti Värre, Meritaito Oy.

Intelligent Shipping Technology Test Laboratory (ISTLAB) -hankkeessa on luotu simulaattoripohjainen älykkään merenkulun testausympäristö. Nyt ISTLAB-laboratoriossa onnistuttiin toteuttamaan menestyksekkäästi kuusi simulaatiota sääilmiöiden ja paikkatiedon häiriöiden vaikutuksista luotsien toimintaan etäluotsaustilanteessa. Simulaattorissa varioitiin erilaisia sää- ja olosuhdetietoja sekä lisättiin paikannukseen ulkoisia häiriötekijöitä.

Mukana harjoituksissa olivat Finnpilot Pilotage Oy:n kolme luotsia Timo Nummi, Ville Mattila ja Joakim Kantola, merikapteeni Antti Värre, Meritaito Oy:ltä, Ilmatieteenlaitoksen meriosaston tutkimusryhmän päällikkö Laura Tuomi ja Maanmittauslaitoksen Geodesian ja Geodynamiikan osastonjohtaja Hannu Koivula, Satakunnan ammattikorkeakoulun ja WinNovan merikapteenit Janne Lahtinen, Heikki Koivisto ja Marko Löytökorpi. Teknisestä toteutuksesta vastasivat Wärtsilä Voyage Solutions:in ja SAMKin ja WinNovan ICT-asiantuntijat. Testausta seurasivat paikan päällä myös Finnpilotin teknologiapäällikkö Tero Vainio, Satakunnan ammattikorkeakoulun ISTLAB-hankkeen projektipäällikkö Meri-Maija Marva ja tekninen asiantuntija, laiva-automaation tohtori Sauli Ahvenjärvi.

Tietokoneruudulla näkyy merekulun simulaattorissa istuva mies, joka puhuu walkie talkieen.SAMKin Älykkään merenkulun hanketta on valmisteltu vuodesta 2017 alkaen ensin Liikesivistysrahaston tukemana, sitten Satakuntakuntaliiton AIKO-rahoituksen turvin ja viimeiset kolme vuotta Satakuntaliiton myöntämän Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoituksen turvin.  ISTLAB-projektissa osatoteuttajina ovat SAMK, Ilmatieteenlaitoksen Meriosasto, Maamittauslaitoksen Suomen Paikkatietokeskus sekä yhteistyökumppaneina Traficom, Väylävirasto, Finnpilot Pilotage Oy, Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Wärtsilä Finland Oy / Wärtsilä Voyage Solutions, Rauman Satama sekä WinNova Länsirannikon Koulutus Oy.

Laboratorio sijaitsee Raumalla SAMKin ja WinNovan merenkulunkoulutuksen simulaattorikeskuksessa, ja on koko maailmassa ainutlaatuinen älykkään merenkulun tutkimus- ja kehittämisympäristö.

ISTLAB-hankkeen kokonaistuloksia esitellään 3.11.2021 Älykkään merenkulun symposiumissa, joka järjestetään osana raumalaisen merenkulkualan koulutuksen 140-vuotisjuhlallisuuksia.

Lisätiedot:
Janne Lahtinen, ISTLAB-hankkeen sisältöjohtaja, 044 710 3805, janne.lahtinen[at]samk.fi
Meri-Maija Marva, projektipäällikkö, 044 710 3120, meri-maija.marva[at]samk.fi
istlab.samk.fi

6.10.2021 | Teksti: Leena Roskala, Kumppania | Kuva: Meri-Maija Marva

Lisää aiheesta

Henkilöt poseeraavat merenkulun simulaattorin ohjaushuoneessa.
| ISTLAB

ISTLAB testilaboratorio älykkään merenkulun tutkimusympäristönä

SAMKin ISTLAB testilaboratoriossa Raumalla vierailivat loppuvuodesta 2019 VTS:n johtaja Jouni Patrakka, erityisasiantuntija Mika Nyrhilä ja kehityspäällikkö Juho Pitkänen samanaikaisesti Finnpilot Pilatage Oy:n...
Älykkäita hankkeita kuvituskuva pixabay
| SAMK

Tulevaisuuden sairaala, älykkäästi sähköistyvä Satakunta ja kolme muuta hanketta toivat SAMKille EAKR-rahoituspotin

Satakuntaliitto jakoi Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitusta viime viikolla kahdeksalle hankekokonaisuudelle. Satakunnan ammattikorkeakoulu on mukana viidessä hankkeessa. Niissä kehitetään äly- ja digiratkaisuja maalla ja merellä: terveyden- ja sairaanhoidossa, sähkömarkkinoilla ja merenkulussa.

Uusimmat uutiset

Riitta Tempakka merenkulun simulaattoreilla.
| Kestävä kehitys

SAMK mukana Climate University -verkostossa

Helsingin yliopisto koordinoi Climate University -verkostoa, jossa on mukana valtaosa suomalaisista korkeakouluista. Ajatuksena on jakaa yhteisellä alustalla maksuttomia verkkokursseja korkeakoulujen ja kaikkien sellaisten käyttöön, jotka ovat kiinnostuneita yhteiskunnan kestävään kehitykseen ja ilmastoon liittyvistä asioista.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

On SAMK staff day, deserving employees of the year 2021 were awarded in various categories including the success story, the initiative, the project operator, the publisher, the communicator, the teacher, and the SAMK person of the year. #thinkfuture
https://www.samk.fi/en/uutiset/deserving-samk-employees-awarded-on-staff-day/

Satakunnan korkean teknologian säätiö tukee satakuntalaisia korkean teknologian hankkeita.

Apurahahaku on käynnissä 30.9. asti.

Lue lisää: http://www.teknologiasaatio.fi/sivu/

#satakunta

Merenkulkualan koulutuksella on Raumalla pitkät juuret. Lehtori @JanneLahtinen4 pohtii Navigator-lehdessä merenkulkualan koulutuksen historiaa ja tulevaisuutta. @NavMagFi #katsetulevaisuuteen
https://navigatormagazine.fi/blogit/mastossa-on-kayty-eika-itkettanyt-yhtaan/

Sali täynnä! 👏👏
Tänään virallisesti alkoi meidän käytännön yhteistyö @SatakunnanAMK ja #friitalankoulu kanssa.
Lisäämme aisteihin ja aistiherkkyyksiin liittyvää tietoutta, kehitämme #aistiesteettomyystyokalu myös lasten käyttöön ja eiköhän jotain tutkimustakin ole vireillä 🤩

Johtamisjuonia-blogissa pureudutaan ajankohtaisiin johtamiseen liittyviin aiheisiin, niin SAMKin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin kirjoittamana. Ensimmäisessä blogikirjoituksessa on pohdittu huonon johtamisen merkitystä työpahoinvoinnin taustalla.
https://johtamisjuonia.samk.fi