Päiväni insinöörinä – näe ja koe insinöörin työ, innostu teknologiasta
Millaista on nykypäivän insinöörin työ? Tähän kysymykseen Satakunnan ammattikorkeakoulu on halunnut antaa vastauksia kutsumalla vierailulle Porin alueen kuudesluokkalaiset.

Robotiikka Akatemian opiskelija Marko Hakanpää esitteli oppilaille maaliskuussa 2019 järjestettävän First Lego League -kilpailun pelipöytää. 9-16 -vuotiaille suunnatussa robottikilpailussa joukkueet pääsevät tänä vuonna ratkaisemaan avaruuteen liittyviä tehtäviä ja ongelmia.
Syksyllä aloitetut Päiväni insinöörinä -toimintapäivät ovat olleet supersuosittuja: tähän mennessä teemapäivään on osallistunut jo lähes 200 oppilasta, ja he ovat olleet innostuneita näkemästään ja kokemastaan.
– Teemapäivän ideana on tutustuttaa ja innostaa lapsia teknologia-alalle tarjoamalla niin tytöille kuin pojillekin positiivia kokemuksia alan parista, kertoo toimintapäivän ideoinnissa mukana ollut tutkimusjohtaja Petteri Pulkkinen.
– Erityisen tärkeää on osoittaa nuorille tytöille, että työ tekniikan parissa ei ole likaista tai luotaantyöntävää, vaan täynnä mielenkiintoisia ja haastavia juttuja, hän jatkaa.

SAMKin erikoistutkija Merja Ahonen tutustutti Uudenkoiviston koulun 6A-luokan oppilaita bakteereihin Energia ja ympäristö -teemapäivänä. Suurisilmäinen partakaveri on suolistotulehduksia aiheuttava Escherichia coli -bakteeri.
– Toimintapäivä on osa STEM-keskuksen pilotointi -hanketta, jossa erilaisten kokeilujen ja toimenpiteiden perusteella päätellään, voidaanko Satakuntaan perustaa teknologian, matematiikan ja luonnontieteiden pariin kannustavaa STEM-keskusta, Pulkkinen avaa.
Syksyn ja kevään aikana SAMKin laboratorion ottaa haltuun lähes viisikymmentä koululaisryhmää.
Automaatio ja robotiikka yli muiden
Vierailupäivän aikana oppilaat saavat läpileikkauksen tekniikan aloista – ryhmät ovat voineet etukäteen valita aiheen kolmesta kokonaisuudesta: automaatio ja robotiikka, energia ja ympäristö tai konetekniikka. Kuten arvata saattaa, robotiikka on kiinnostanut kuudesluokkalaisia selkeästi eniten.

Oppilaat pääsivät tutustumaan 3D-maailmaan VR-lasien avulla. Hurjapäisimmät ottivat hissin pilvenpiirtäjän huipulle ja kävivät ihailemassa maisemia lankun päässä. Ohjaajana toimii opiskelija Jukka-Pekka Rajahalme Robotiikka Akatemiasta.
– Teemapäivien parasta antia on ollut oppilailta saatu positiivinen palaute. Oppilaat ovat usein hämmästyneitä ohjelmoinnin helppoudesta. Esimerkiksi automaation ja robotiikan teemapäivänä lapset ovat innostuneet kyselemään ja toteuttamaan omia ideoitaan, miten laitteita voisi käyttää vielä monipuolisemmin, kertoo projektitutkija ja STEM-hankkeen projektipäällikkö Janika Tommiska.
– Ohjelmoinnin ottaminen mukaan perusopetuksen opetussuunnitelmaan sekä automaatio- ja robotiikka-alan kasvu näkyy myös lasten kasvaneena kiinnostuksena alaa kohtaan, jatkaa Tommiska.
Virtuaalimaailma vetää puoleensa
Uudenkoiviston koulun 6B-luokka saapui Päiväni insinöörinä -toimintapäivään malttamattomina ja täynnä energiaa. Ryhmä oli valinnut teemakseen automaation ja robotiikan, joten heidät tutustutettiin aiheeseen

– Insinöörin työ ei ollut minulle ennestään tuttua. Virtuaalilasit kiinnostivat eniten, kertoi Iida Lindberg.
Robotiikka Akatemian opiskelijoiden avustuksella. Päivän aikana lapset saivat perehtyä automaatioinsinöörin työhön, ensin teoriassa ja sitten käytännössä. Teemapisteissä tulevaisuuden teknologiatoivot saivat pienryhmissä kokeilla mobiilirobotin ohjelmointia, kokea 3D-mallinnuksen maailmaa virtuaalilasien kautta sekä ihmetellä Pepper-robotin flossaus- ja vitsinkertomistaitoja. Yhteistyörobotti saatiin ohjelmoimalla kaatamaan vichyä lasiin.
Liikunta on 12-vuotiaiden Kalle Tapiolan ja Iida Lindbergin lempiaineita. Insinöörin työnkuva ei ollut kummallekaan tuttu ennestään.
– Tämä päivä on ollut tosi hauska ja hyvää vaihtelua normaaliin koulupäivään, kiittelee Tapiola. Hänen mielestään kuljetusrobotin ohjelmointi oli päivän mielenkiintoisin juttu.
STEM-keskuksen pilotointi -hanke
- STEM tulee sanoista science, technology, engineering ja mathematics
- Satakuntaliiton rahoittama AIKO-hanke (Alueelliset innovaatiot ja kokeilut) vuosille 2016-2018, hankeaika 1.8.2018-30.4.2019
- Hanke toteuttaa lapsille ja nuorille suunnattuja oppimiskokeiluja, joiden perusteella voidaan päätellä, voidaanko Satakuntaan (erityisesti Poriin ja Raumalle) perustaa ns. STEM-keskus.
- STEM-organisaatioiden tavoitteena on innostaa ja kannustaa lapsia sekä nuoria matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian harrastamiseen ja opiskeluun.
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
RoboAI-viikko 2023: Kohti älykästä tulevaisuutta - SAMK - Satakunnan ammattikorkeakoulu
www.samk.fi
Millä kaikilla eri tavoilla ohjelmistotekniikkaa ja data-analytiikkaa hyödynnetään niin terveydenhuollossa, matkailualalla, uuden liiketoiminnan luomisessa kuin maataloudessa? RoboAI-viikon 21. hu...