Etsi

Oppimisen digitalisaatio. Tuskan ja vaivan takaa paljastuu sujuvampi opintopolku?

Mitä tulevaisuuden opiskelijat kohtaavat kampuksilla? Opettavia robotteja ja projekteja ohjaavan tekoälyn? –Uskon, että niitäkin hyödynnetään, sanoo Tampereen yliopiston tutkimusjohtaja Jarmo Viteli. Tulevaisuuden opiskelija kulkee entistä yksilöllisempää opintopolkua.

18.4.2018 | Teksti: Hanna Valtokivi

Digitaalisuus lupaa yksilöllisiä polkuja opiskeluun. Kuva: Veera Korhonen
Digitaalisuus lupaa yksilöllisiä polkuja opiskeluun. Kuva: Veera Korhonen

Kaikki, mikä voidaan digitalisoida, tullaan digitalisoimaan. Tätä on digitaalinen transformaatio, tykittää Viteli ja esittää väitteensä tueksi esimerkkejä yhteiskunnan eri alueilta: finanssipalvelut, tekoäly diagnoosin ja hoitopäätösten tukena, itseajavat autot, verkkokaupan kasvu ja kuljetusten nopeutuminen…

Miten ja miksi tähän on tultu? Vitelin mukaan vanhat toimintamallit eivät ole enää kilpailukykyisiä. Sen lisäksi digitaalinen teknologia on kypsynyt tasolle, jossa palveluja ja sovelluksia saadaan sujuvasti.

– Taustalla ovat myös yhteiskunnalliset muutokset. Ihmiset ovat valmiimpia uusiin toimintamalleihin. Haetaan tehokkuutta, kilpailukykyä, suurempia voittoja ja selviytymistä.

Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Muutos omassa elämässä, työssä ja organisaatiossa herättää helposti ahdistusta ja pelkoakin.

Viteli siteeraa sisältöjohtaja Jyri Paavilaista, joka on todennut, että muutos tapahtuu, kun uuden mallin aiheuttama innostus on suurempi kuin muutoksen tuoma ahdistus, vaiva ja tuska.

– Muutoksen aikaansaaminen edellyttää päätöstä siitä, miksi muutos halutaan; linjaus millainen muutos halutaan ja toimenpiteitä muutoksen toteuttamiseksi, sanoo Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Jarmo Viteli (Kuva: Hanna Valtokivi)

Entistä opiskelijakeskeisempi oppimismalli

Mitä muutokset tarkoittavat korkeakouluissa, esimerkiksi SAMKissa. Mitä tulevat opiskelijat voivat odottaa?

–Tulevaisuuden opiskelija kulkee omaa opintopolkuaan. Jokaiselle mahdollistetaan henkilökohtainen opintosuunnitelma. Opiskelu tapahtuu muiden kanssa, mutta polku voi olla jokaisella omannäköisensä, Viteli sanoo.

Uuden opiskelijan kanssa selvitetään, mitä hän mahdollisesti jo osaa ja minkälaisia valmiuksia hänellä on. Sen jälkeen laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma ja lähdetään etenemään omaa opintopolkua pitkin saavuttamaan niitä asioita, joita tavoitellaan.

Opiskelumuodot ovat hyvin joustavia. Jos haluaa opiskella verkon kautta, se on mahdollista. Toiset taas haluavat kohdata muita ja heillä on mahdollisuus siihen.

– Uskon, että tulevaisuudessa mennään entistä opiskelijakeskeisempään malliin, jossa opiskellaan yksin tai muiden ja opettajan kanssa yhdessä sen mukaan kuin oppija itse haluaa.

Yritysyhteistyö syvenee

Viteli näkee yritykset ja työelämän entistä tiiviimmässä yhteistyössä koulujen kanssa. Näin saadaan tuntumaa niihin arjen tehtäviin, mihin ollaan valmistautumassa. Uskon, että jo opiskelujen aikana kiinnitytään entistä vahvemmin yhteen yritykseen tai yrityksiin ja luontaisesti siirrytään sen palvelukseen, kun opinnot mahdollistavat. Mahdollisesti myös kokonaan yrityksessä tapahtuva opiskelu tulee yleistymään, tosin tämä edellyttää, että yrityksellä on valmiudet ohjata ja tukea opiskeluprosessia työn ohessa.

SAMK on innovaatioalusta, joka mahdollistaa niin vahvan yhteistyön, että yritys on sisällä itse koulutusprosessissa.

Digitaalisuus tuo luoville aloille apuvälineitä

Jos kaikki mahdollinen digitalisoituu, miten käy luovien alojen? Viteli ottaa esimerkiksi musiikin ja teatterin.

–Digitaalisuus on musiikissa vahvasti mukana tukemassa luomisprosessia ja tuomassa lisää mahdollisuuksia. Teatteritaide käyttää paljon teknologiaa ilmaisun tukena ja produktion eri vaiheissa. Viime kädessä luovuus on ihmisen sisällä, mutta teknologia tukee luovuuden kehittämistä ja auttaa saamaan luovuudesta ehkä vielä enemmän irti.

Digitalisaatio on prosessi, valmiiksi se ei tule koskaan, aina tulee uusia asioita. Siksi Viteli kannustaa suhtautumaan siihen ennakkoluulottomasti kokeillen.

– Tärkeää sekä opiskelijan että opettajan kannalta on avoin mieli ja alttius tutustua uusiin asioihin. Sitten jokainen voi arvioida omalla kohdallaan, onko tämä minulle sopivaa, tarvitsenko tätä ja hyödyttääkö tämä minua.

 

Jarmo Viteli puhui koulutuksen digitaalisesta transformaatiosta SAMK Goes Digi -tapahtumassa maaliskuussa 2018. Viteli työskentelee Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskuksessa.

 

Tutustu ja lataa eOppimisen aika

SAMK on panostanut vahvasti digitaalisten oppimisympäristöjen ja eOppimisen kehittämiseen. Oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut ja oppimisympäristöt avautuvat tässä julkaisussa.

Lataa täältä

Lisää aiheesta

Mari Linna ja Annika Valo
| Opinnot ja opetus

Innostunut onnistuu – digitaalisuudesta uutta puhtia työhön

Opetus siirtyy entistä enemmän digitaalisten palveluiden avulla toteutettavaksi monipuoliseksi kokonaisuudeksi. Opettajan ja opiskelijoiden kontakti on mahdollinen verkossakin. Mari Linna ja Annika Valo kertovat työn monipuolisista haasteista kielenopettajan näkökulmasta.
| Opinnot ja opetus

Ammattikorkeakoulut rakentavat yhteistä digitaalista ja ympärivuotista opintotarjontaa

Ammattikorkeakoulujen asiantuntijat, opiskelijat ja työelämän sidosryhmät yhdistävät voimansa ja uudistavat toimintatapoja sekä oppimista. Yhteistyö avaa kaikkien ammattikorkeakoulujen yhteisen digitaalisen opintotarjonnan asteittain vuoteen...

Uusimmat

Robot Union
| Automaatio ja teollisuus

Robotiikkatuotteiden kiihdyttämö startup- ja pk-yrityksille – ilmoittaudu tiedotustilaisuuteen SAMKissa

Seuraavien kolmen vuoden aikana eurooppalainen Robot Union valitsee 20 yritystä, jotka pääsevät kehittämään valmistus-, elintarvike- ja terveysteollisuuteen sekä julkiseen infrastruktuuriin liittyvää robotiikkaa. Hankkeen teknisenä koordinaattorina toimii teknologian tutkimuskeskus VTT. Tiedotustilaisuus SAMKissa 30.5.2018.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA