Opiskelijamme työllistyvät: Katariina Suuniitty on Finnairin kasvot asiakaspalvelussa
Katariina Suuniitty työskentelee Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantaalla. Töihin kuuluvat lähtöselvitys, koneeseen nousu ja erilaiset opastustehtävät.

– Olen Finnairin kasvot asiakaspalvelussa.
Kollegoja on noin 200, ja organisaatio on kaiken kaikkiaan suuri. Perusreittiverkostossa ovat Aasia, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa. Kielitaito ja kansainvälisyyden ymmärtäminen ovat tärkeitä. Finnairin tavoitteena oleva ”maailmanluokan laatu” näkyy myös asiakaspalvelijoiden koulutuksessa.
Asiakaspalvelutilanteet ovat jatkuvasti haastavia: asiat on saatava toimimaan jouhevasti tilanteessa kuin tilanteessa. Perusesimerkkejä arjesta on lento ruuhkaiselle kentälle, vaikkapa Lontooseen. Matkailijat on saatava koneeseen aikataulussa.
– Muuten lento voi viivästyä tunteja. Kentälle ei voi lentää kuin silloin, kun on ”slotti”, vapaata lentotilaa.
Opintojen ohella Katariina oli töissä Raha-automaattiyhdistyksellä ja sitten Silta Oy:llä taloushallinnossa. Harjoittelun hän teki Lapland Welcome -matkatoimistossa ja opinnäytetyönsä Finavialle, jossa hän työskenteli Barona palvelujen kautta. Finnairille Katariina siirtyi 2015. Ilmailuala, ja eritoten henkilöliikenne alkoi kiinnostaa.
– Lentoasema on sellainen työpaikka, että se koukuttaa. Halusin kuitenkin jotain uutta.
– Minua kiinnosti matkailu, mutta se ei ollut ihan ykkösjuttuni silloin. Mutta opintojen myötä alkoi tuntua koko ajan kiinnostavammalta, ja päätin tehdä tutkinnon loppuun.
Erityisen kiinnostaviksi opiskeluajan jutuiksi Katariina nostaa opintomatkan Berliiniin, projektiopinnot ja vaihto-opiskelun Yhdysvalloissa. Katariina suosittelee vaihto-opiskelua lämpimästi, samoin kielten opiskelua. Myös opiskelijaelämästä – kuten kurnajaisista ja konttausmaratonista – on hyvät muistot, ja opiskeluaikana sai ystäviä.
– Pari hyvää opiskelukaveria asuu nytkin kivenheiton päässä Helsingissä, ja toinen heistä on töissä Finnavialla.
Katariina sanoo, että vaikka virtuaalimatkailu on lisääntynyt, ei se tuo samaa fiilistä kuin paikan päälle matkustaminen. Joten edelleenkin matkailuala on täynnä mahdollisuuksia, tehdä voi monenlaista.
– Yrityksiä ja asiantuntijoita kannattaa kartoittaa ympäri Suomea, jotta voi etsiä sitä omaa juttuaan matkailun alalta.

Restonomi (AMK)
Katariina Suuniitty,
Finnair Oyj,
Gate Service Agent, Customer Service
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
Työnohjaus yrittäjän hyvinvoinnin tukena - Matkailun kehittämiskeskus
www.matkailunkehittamiskeskus.fi
Yrittäjien keskuudessa työnohjaus on vielä melko tuntematon oman työn, työhyvinvoinnin ja jaksamisen kehittämismenetelmä.