Etsi

Opinnäyte parhain arvosanoin – Kari Vahalan tinkimätön asenne toi tulosta

Tuli mitä tuli, asia viedään loppuun asti ja periksi ei anneta, päätti tradenomiksi valmistunut Kari Vahala aloittaessaan liiketalouden opinnot SAMKissa Huittisissa. Tinkimätön linja piti loppuun asti. Opinnäytetyöstä tuli parhaat mahdolliset arvosanat ja päälle päätteeksi vielä Tatu Vuorisen säätiön stipendi.

12.12.2018 | Teksti: Hanna Valtokivi | Kuva: Hanna Valtokivi

Kari Vahala

Kari Vahala aloitti tradenomiopinnot vuonna 2015 Huittisten monimuotokoulutuksessa, joka soveltuu erityisesti aikuisopiskelijoille, joilla on ennestään työkokemusta. Kari oli toiminut erilaisissa tietotekniikan ja taloushallinnon konsultoinnin tehtävissä. Koulutustaustana oli yo-merkonomin ja datanomin tutkinnot.

Kari kertoo lähteneensä opiskelemaan itseään kehittääkseen ja tosimielellä. Tradenomiopinnoissa tuli kerrattua aiemmin opittua, mutta myös paljon uutta tuli vastaan. Opintoihin hän satsasi parhaansa ja erityisesti opinnäytetyöstä tuli näytön paikka.

– Olin niin tosissani, että halusin opinnäytetyöstä ehdottomasti parhaan arvosanan eli vitosen.

Opinnäytetyönsä Kari teki aiheesta PK-yrityksen riskit Kiinan markkinoilla. Työn toimeksiantajana oli pankki.

– Rahoitus ja ulkomaankauppa tuntuivat minusta alusta alkaen kiinnostavilta. Samoin olen kiinnostunut Kiinan kulttuurista ja tuli käytyä kiinan kielen kurssikin, Kari kertoo.

Opinnäytteessä kartoitettiin lähialueen PK-yritysten tarpeita Kiinan markkinoilla; miten pankki voisi olla yritysten kumppanina tässä toiminnassa ja mihin palveluihin pankkitoiminnassa kannattaisi tältä osin keskittyä.

– Kieliongelmat, lakiasiat ja yhteistyökumppanin löytäminen olivat keskeiset ongelmakohdat, johon pankki mahdollisesti voisi tarjota apua, Kari tiivistää selvitystyönsä tuloksia.

Kiinaan liittyi myös harmittava takaisku.

– Minulla oli jo valmiiksi sovittuna lukukauden pituinen opiskelupaikka kiinalaisessa yliopistossa, mutta perhesyistä jouduin perumaan sen.

Opiskelu vaatii itsenäisyyttä

Liiketalouden monimuoto-opinnot sisältävät lähi- ja etäopetusta sekä itsenäistä opiskelua. Lähijaksojen ulkopuolella opiskelijat tekevät oppimistehtäviä ja projekteja joko yksin tai ryhmätyönä. Opiskelussa hyödynnetään virtuaalisia oppimisympäristöjä ja nykyaikaista viestintäteknologiaa.

Kari Vahalan mielestä tällainen oppimistapa vaatii opiskelijalta itsenäisyyttä ja omatoimisuutta. Välillä hän kaipasi enemmän henkilökohtaista ohjausta, mutta kokonaisuutena hän on opintoihin tyytyväinen. Opettajille lähtee kiitettävää palautetta kannustuksesta.

Entä iskikö stressi missään vaiheessa?

– Alkuvaiheessa tuli stressi, kun en tajunnut valita riittävästi kursseja ja myöhemmin taas tuli valittua niitä liikaa. Mutta päätin, että tinkimään ei lähdetä ja pidetään opinnoissa tasoa yllä.

Toisena vuonna oppi tasoittamaan valintojaan, niin että sen jälkeen opiskelu oli vain ajankäyttökysymys, Kari muistelee.

Myös tieteellinen lähestymistapa sytytti uuden innostuksen, joka jäi kytemään

– Tieteelliseen työhön perehtyminen oli mielenkiintoista ja tähän liittyvää keskustelua pääsi jo opiskelutovereiden kanssa aloittamaan. Olenkin jo miettinyt ylemmän AMK-tutkinnon suorittamista, Kari suunnittelee.

Koulutus kokonaisuutena on saanut Karista uuden puolestapuhujan.

– Koulutuksen pitäisi olla Suomen ykkösasia aina ihmisen syntymästä loppuvuosiin asti ja siihen pitäisi olla rahaa käytettävissä riittävästi, hän sanoo painokkaasti.

Tutustu opinnäytetyöhön

Kari Vahala ja lehtorit Satu Korhonen (vas.) ja Leena Sääski. (Kuva Jatta Lehtonen)

Kari Vahala ja lehtorit Satu Korhonen (vas.) ja Leena Sääski. (Kuva Jatta Lehtonen)

 

Kari Vahalan opinnäytetyön ohjaajina olivat lehtorit Satu Korhonen ja Leena Sääski.

– Työ oli toteutettu itsenäisesti, ja toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen Karin suoritukseen. Työssä on sekä finanssialan että kansainvälistymisen näkökulmaa ja lähdeluettelo oli vaikuttava, kertoo Leena Sääski.

– Karin arvosanat ovat muutenkin hyviä ja hän on opinnoissaan ollut aktiivinen sekä suhtautunut erittäin myönteisesti opiskeluun. Kaiken kaikkiaan hän on osoittanut ennakkoluulottomuutta ja avarakatseisuutta sekä kykyä itsenäiseen analyyttiseen työskentelyyn opiskelujensa aikana, kertoo Satu Korhonen myös stipendin saannin perusteluista.

 

Lisää aiheesta

SAMKissa toista vuotta liiketaloutta opiskeleva Niko Teinus on valittu K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijäksi.
| Liiketoiminta

Ole kohtelias ja oma itsesi – asiakaspalvelutaidostaan palkittu Niko Teinus aikoo kirjanpitäjäksi

K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijäksi valittu Niko Teinus on saanut huomiota hyvänä asiakaspalvelijana, mutta millainen on mies arkiympyröissään taloushallinnon tradenomiopiskelijana ja mistä hän on taitonsa ammentanut? Niko antaa myös vinkit, joilla kuka tahansa voi parantaa asiakaspalvelu- ja myyntitaitojaan.
Mikko Lehmus, Tradenomi (YAMK)
| Liiketoiminta

Tradenomi (YAMK) -opinnot huomioivat hyvin tämän päivän työelämän haasteita

Helsinkiläinen Mikko Lehmus lähti opiskelemaan liiketalouden ylempää amk-tutkintoa, koska halusi pitää huolta ammatillisesta kehittymisestään. – Tradenomi (YAMK) -tutkinto tuo hyvät raamit kehittää...

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA