Etsi

Ole kohtelias ja oma itsesi – asiakaspalvelutaidostaan palkittu Niko Teinus aikoo kirjanpitäjäksi

K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijäksi valittu Niko Teinus on saanut huomiota hyvänä asiakaspalvelijana, mutta millainen on mies arkiympyröissään taloushallinnon tradenomiopiskelijana ja mistä hän on taitonsa ammentanut? Niko antaa myös vinkit, joilla kuka tahansa voi parantaa asiakaspalvelu- ja myyntitaitojaan.

20.11.2018 | Teksti: Hanna Valtokivi | Kuva: Hanna Valtokivi

SAMKissa toista vuotta liiketaloutta opiskeleva Niko Teinus on valittu K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijäksi.
SAMKissa toista vuotta liiketaloutta opiskeleva Niko Teinus on valittu K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijäksi.

 

Lahdesta kotoisin oleva Niko halusi merkonomitutkinnon jälkeen jatkaa ammattikorkeakoulussa ja päätyi SAMKiin opiskelemaan. Mukaan tuli tyttöystävä, joka opiskelee eläintenhoitajaksi. Molemmat asuvat nyt Porissa ja Niko työskentelee Citymarketin kassalla vapaa-aikoinaan opintojen ohessa.

Pohjatiedot asiakaspalvelutyöstä ja markkinoinnista tulivat tutuiksi jo aiempien opintojen aikana. Niitä on nyt myöhemmin päässyt testaamaan käytännössä.

– Jokainen toimii asiakaspalvelutyössä omista lähtökohdistaan käsin. Minusta tärkeintä on, että kohtelee muita niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Asia ei ole kovin monimutkaista, Niko selvittää ja korostaa, että tulee olla myös mahdollisimman kohtelias.

Niko on tyytyväinen siitä, että SAMKissa on päässyt mukaan työelämäprojekteihin, joissa pääsee soveltamaan osaamistaan ja tekemään töitä ryhmässä, mikä on tärkeää työelämässä. Hän on toiminut kahdessa opiskelijaprojektissa, joista toisessa hän oli projektipäällikkö, ja muissakin apuvoimana tarpeen mukaan.

Kaupan kassalla oleminen on Nikon mielestä ihan jees ja ansiotkin ovat ihan hyvät, mutta kukapa ei haluaisi edetä urallaan. Kirjanpidosta Niko on yhtä paljon kiinnostunut kuin asiakaspalvelusta.

– Uskon, että tulevaisuudessa voin kyllä yhdistää asiakaspalvelu- ja myyntitaitoni kirjanpitäjän hommiin työskentelemällä vaikkapa yrittäjänä. Ja kuka tietää mihin sitä loppujen lopuksi työelämässä päätyy?

Niko on puhelias ja ulospäinsuuntautunut. Miten paljon luonne ratkaisee asiakaspalvelutehtävissä?

– Luonne auttaa tietysti ja varsinkin positiivisuus. Mutta asenteesta kaikki on lopulta kiinni niin opiskelussa kuin työssäkin. Ja tähän liittyen yrittäminen, halu parantaa ja se, ettei luovuta asioiden suhteen.

Niko suitsuttaa myös SAMKin opetusta ja opettajia.

– Yllätyin siitä, miten motivoituneita opettajat ovat opettamiseen – eikä opiskelijoita päästetä helpolla. Koska kaikki suhtautuvat asiaan tosissaan, se luo sellaisen ilmapiirin, että tänne on tultu opiskelemaan eikä oleskelemaan.

Nikon vinkit hyvään asiakaspalveluun

  • Ole oma itsesi. Ihmisestä huomaa, jos hänet on pakotettu toimimaan määrätyllä tavalla. Asiakkaat tunnistavat aitouden. Jokaisella on oma tapansa tehdä asioita.
  • Opi lukemaan ihmisiä, mitä he haluavat. Havaintoja tekemällä voi esimerkiksi päätellä, onko ihmisellä huumorintajua vai ei, ja käyttäytyä sen mukaisesti.
  • Älä luovuta. Tekemällä oppii ja pahojakin päiviä tulee. Perusasiat kannattaa oppia koulussa, mutta tekemällä ja kokemuksen myötä kehittyy lisää.
  • Ole kohtelias. Tervehtiminen ja kuulumisten kysyminen ilahduttaa useampia; vain tosi harva suuttuu niistä.
  • Opi muiden virheistä. Virheistä oppii, mutta opi myös muiden virheistä. Aina ei virheitä tarvitse tehdä itse oppiakseen ja huomatakseen, mistä oli kysymys. Esimerkkejä löytyy joka puolelta. Näistä asioista kannattaa jutella myös muiden kanssa ja jakaa kokemuksia, mikä laajentaa näkemystä.

Extravinkki:

Ympäristöä tarkkailemalla saa jatkuvasti uutta tietoa myynnin ja markkinoinnin trendeistä. Niitä tulee vastaan logojen, mainoslauseiden, television ja verkon välityksellä. Nykyisin on trendinä puhua mitä sattuu – tällä saadaan aikaiseksi kohua, huomiota ja näkyvyyttä. Muita samantyyppisiä trendejä ja kilpailukeinoja kannattaa tarkkailla ympäristössään.

Lue myös Satakunnan Kansan artikkelit kilpailusta, jossa Niko valittiin K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijäksi.

Kaupan kassalla höpöttelevä Niko Teinus haluaa piristää päivääsi – "kyllä minä juttelen paljon ihan siviilissäkin"

Höpöttävä kassa-Niko Porista valittiin valtakunnallisessa kisassa vuoden työntekijäksi

Niko ja SAMKin Helpdeskissä työskentelevä Jukka Halonen vaihtoivat ajatuksia asiakaspalvel

Niko ja SAMKin Helpdeskissä työskentelevä Jukka Halonen vaihtoivat ajatuksia asiakaspalvelun haasteista.

Lisää aiheesta

Matkailun toisen vuoden opiskelijat Julia Maanawadu, Elina Häyhä ja Anna Kuusela edustivat haastattelussa koko ryhmää, josta osa on juuri viime viikolla lähtenyt eri puolelle Suomea harjoittelujaksolleen. Kaikkiaan opiskelijoita on mukana kehätytöt ja -pojat mukaan lukien 21.
| Opinnot ja opetus

Nyrkkeilyn SM Porissa ensimmäistä kertaa – opiskelijat järjestävät ja markkinoivat

SAMKin liiketalouden ja matkailun opiskelijat tekevät ankarasti töitä Porissa viikonloppuna 13.–15.4. järjestettävissä nyrkkeilyn SM-kisoissa. Kisojen aktiivinen järjestäminen, myynti ja markkinointi alkoi tammikuussa. Töitä tehdään Tapahtumilla tuloksia -opintojaksolla Tero Tuomen ohjauksessa.
Tero Tuomi
| Liiketoiminta

Opiskelijat oppivat kansainvälistä myyntityötä kädet savessa

Yksikin uusi asiakas on kilpaillulla alalla iso juttu. SAMKin liiketalouden ja matkailun opiskelijat ovat oppineet kansainvälistä myyntityötä kuumottavin korvin. Itseluottamus on kasvanut kohisten.

Uusimmat

| Matkailu

Ensimmäiset ryhmät Kiinasta – SAMK perustaa incoming-matkatoimiston

SAMK perustaa uuden kansainvälisen oppimisympäristön, joka on opiskelijavoimin toimiva incoming-koulutusmatkatoimisto SAMK Bridge. Toiminta alkaa tammikuussa 2019 Porin kampuksella. Päätarkoituksena on järjestää koulutusmatkakokonaisuuksia Satakunnassa, kertoo SAMK Bridgen toiminnanjohtaja ja vastuuopettaja, lehtori Maaria Berg.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA