Etsi

NatureBizz: Ekologista ja eettistä liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa

SAMK vetää vihreän yrittäjyyden ja liiketoiminnan hanketta keskisellä Itämerellä. NatureBizz-hankkeen kohderyhmänä ovat vihreät mikroyrittäjät, jotka toimivat esimerkiksi marjajalosteiden, luonnonkosmetiikan, luontomatkailun, hyvinvointipalvelujen, vaatetuotannon tai yrttiviljelyn parissa.

5.6.2018 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Sanna-Mari Renfors

Vihreässä yrittäjyydessä ja liiketoiminnassa yhdistyvät luonnonvarat, talous ja yhteiskunta

Hankkeen tarve pohjautuu vihreän ja sinisen talouden kasvuun, joka synnyttää uutta liiketoimintaa ja luo hyvinvointia. Se tarjoaa mikroyrittäjille uusia liiketoimintamahdollisuuksia luonnon hyvinvointihyötyjä tuottavien tuotteiden ja palvelujen kasvavan kysynnän myötä.

– Kuluttajat ovat löytäneet puuvedet, marjajauheet ja ekologiset vaatebrändit, toteaa hankkeessa toimiva lehtori Jaana Ruoho.

Innovatiiviset tuotteet painottavat luonnon hyvinvointihyötyjä.

Vihreä yrittäjyys nojaa yrittäjien ekologiseen ja eettiseen arvomaailmaan. Samalla yrittäjillä on vahva kiinnostus yhteiskunnan ja ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia kohtaan.  Ihmisten fyysinen ja henkinen hyvinvointi sekä luonnonmukainen elämä ovat vihreille yrittäjille tärkeitä arvoja, myös eläinten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota. Lisäksi yritysten työtekijät ja jopa jälleenmyyjät jakavat samat arvot.

Yritykset haluavat inspiroida ihmisiä: tuoda ihmisille näkökulmia siihen, miten olla hyväksi luonnolle ja miten luonto on hyväksi ihmisille.

Tuotteet heijastavat arvomaailmaa

Tuotteet tukevat ja heijastavat vahvaa ekologista ja eettistä arvomaailmaa. Yrittäjät jatkojalostavat paikallisista luonnon materiaaleista ja raaka-aineista korkean arvonlisän tuotteita.

Näissä tuotteissa luonnonmukaisuus on tärkeä elementti: tuotteet eivät sisällä torjunta-aineita tai lisäaineita, ja niissä on korkea ravintoarvo. Lisäksi tuotteita markkinoitaessa tuotteiden puhtaus ja kotimaisuus nostetaan usein esille. Tuotteet ovat siten kotimaisista raaka-aineista ja ne tehdään Suomessa.

NatureBizz-hanke alkoi 1.3.2018 ja kestää 31.10.2020 asti.

Tutustu hankkeeseen www.projectnaturebizz.eu

 

Lisää aiheesta

Yrittäjä Marita Wallin kuvasi Soile Vahelaa henkilökuvaharjoituksessa.
| Matkailu

Valokuvaus on kuin ruuanlaittoa – valon määrä on osattava annostella matkailijoita houkuttelevaan kuvaan

Houkuttelevat valokuvat ovat matkailumarkkinoinnissa välttämättömyys. SAMKin BlueSata ja Sata matkaa maalle -hankkeet järjestivät valokuvausteemaisen työpajapäivän matkailuyrittäjille ja muille matkailutoimijoille. Asiantuntijana toimi valokuvaaja Markku Saiha.
Yrittäjä Marita Wallin kuvasi Soile Vahelaa henkilökuvaharjoituksessa.
| Matkailu

Valokuvaus on kuin ruuanlaittoa – valon määrä on osattava annostella matkailijoita houkuttelevaan kuvaan

Houkuttelevat valokuvat ovat matkailumarkkinoinnissa välttämättömyys. SAMKin BlueSata ja Sata matkaa maalle -hankkeet järjestivät valokuvausteemaisen työpajapäivän matkailuyrittäjille ja muille matkailutoimijoille. Asiantuntijana toimi valokuvaaja Markku Saiha.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA