Etsi

NatureBizz: Ekologista ja eettistä liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa

SAMK vetää vihreän yrittäjyyden ja liiketoiminnan hanketta keskisellä Itämerellä. NatureBizz-hankkeen kohderyhmänä ovat vihreät mikroyrittäjät, jotka toimivat esimerkiksi marjajalosteiden, luonnonkosmetiikan, luontomatkailun, hyvinvointipalvelujen, vaatetuotannon tai yrttiviljelyn parissa.

5.6.2018 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Sanna-Mari Renfors

Vihreässä yrittäjyydessä ja liiketoiminnassa yhdistyvät luonnonvarat, talous ja yhteiskunta

Hankkeen tarve pohjautuu vihreän ja sinisen talouden kasvuun, joka synnyttää uutta liiketoimintaa ja luo hyvinvointia. Se tarjoaa mikroyrittäjille uusia liiketoimintamahdollisuuksia luonnon hyvinvointihyötyjä tuottavien tuotteiden ja palvelujen kasvavan kysynnän myötä.

– Kuluttajat ovat löytäneet puuvedet, marjajauheet ja ekologiset vaatebrändit, toteaa hankkeessa toimiva lehtori Jaana Ruoho.

Innovatiiviset tuotteet painottavat luonnon hyvinvointihyötyjä.

Vihreä yrittäjyys nojaa yrittäjien ekologiseen ja eettiseen arvomaailmaan. Samalla yrittäjillä on vahva kiinnostus yhteiskunnan ja ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia kohtaan.  Ihmisten fyysinen ja henkinen hyvinvointi sekä luonnonmukainen elämä ovat vihreille yrittäjille tärkeitä arvoja, myös eläinten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota. Lisäksi yritysten työtekijät ja jopa jälleenmyyjät jakavat samat arvot.

Yritykset haluavat inspiroida ihmisiä: tuoda ihmisille näkökulmia siihen, miten olla hyväksi luonnolle ja miten luonto on hyväksi ihmisille.

Tuotteet heijastavat arvomaailmaa

Tuotteet tukevat ja heijastavat vahvaa ekologista ja eettistä arvomaailmaa. Yrittäjät jatkojalostavat paikallisista luonnon materiaaleista ja raaka-aineista korkean arvonlisän tuotteita.

Näissä tuotteissa luonnonmukaisuus on tärkeä elementti: tuotteet eivät sisällä torjunta-aineita tai lisäaineita, ja niissä on korkea ravintoarvo. Lisäksi tuotteita markkinoitaessa tuotteiden puhtaus ja kotimaisuus nostetaan usein esille. Tuotteet ovat siten kotimaisista raaka-aineista ja ne tehdään Suomessa.

NatureBizz-hanke alkoi 1.3.2018 ja kestää 31.10.2020 asti.

Tutustu hankkeeseen www.projectnaturebizz.eu

 

Lisää aiheesta

Kokemäenjoen ainutlaatuisuuden esiin tuominen alueen kaupunkien, kuntien ja yritysten markkinoinnissa tukisi Kokemäenjoen vesistöön liittyvän palvelutarjonnan kehittämistä.
| Matkailu

Matkailun mahdollisuudet: Mitä kuuluu Kokemäenjoelle?

Kokemäenjoen vesistöalue on yksi maamme suurimmista vesistöalueista. Kokemäenjoen äärellä – Näkökulmia joen tulevaisuuteen -seminaarissa 21.11.2018 pohdittiin, miten vesistöalueen kestävää käyttöä tulisi kehittää seuraavien vuosikymmenien aikana.
| Matkailu

Hauki muuttui inhokkikalasta lasten suosikiksi Blue Care -projektissa – vesistöjen hyödyntäminen hyvinvointiin ja palveluihin lisääntymässä

Vesistömme ovat tärkeä ja osin vielä hyödyntämätön luonnonvaramme. Vesistöjen ja rannikon virkistyskäyttö on merkityksellistä maaseudun palveluiden ja liiketoiminnan näkökulmasta.

Uusimmat

Jari Iisakkala pyöräilee usein töihin.
| Liiketoiminta

Jari Iisakkala luotsaa palveluliiketoiminnan osaamisaluetta

Jari Iisakkala aloitti palveluliiketoiminnan osaamisalueen johtajana huhtikuun alussa. Iisakkala on innoissaan uudesta pestistään ja iloinen siitä, että SAMKin arvostus alueella on kasvanut selvästi viime vuosina.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA