Etsi

NatureBizz: Ekologista ja eettistä liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa

SAMK vetää vihreän yrittäjyyden ja liiketoiminnan hanketta keskisellä Itämerellä. NatureBizz-hankkeen kohderyhmänä ovat vihreät mikroyrittäjät, jotka toimivat esimerkiksi marjajalosteiden, luonnonkosmetiikan, luontomatkailun, hyvinvointipalvelujen, vaatetuotannon tai yrttiviljelyn parissa.

5.6.2018 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Sanna-Mari Renfors

Vihreässä yrittäjyydessä ja liiketoiminnassa yhdistyvät luonnonvarat, talous ja yhteiskunta

Hankkeen tarve pohjautuu vihreän ja sinisen talouden kasvuun, joka synnyttää uutta liiketoimintaa ja luo hyvinvointia. Se tarjoaa mikroyrittäjille uusia liiketoimintamahdollisuuksia luonnon hyvinvointihyötyjä tuottavien tuotteiden ja palvelujen kasvavan kysynnän myötä.

– Kuluttajat ovat löytäneet puuvedet, marjajauheet ja ekologiset vaatebrändit, toteaa hankkeessa toimiva lehtori Jaana Ruoho.

Innovatiiviset tuotteet painottavat luonnon hyvinvointihyötyjä.

Vihreä yrittäjyys nojaa yrittäjien ekologiseen ja eettiseen arvomaailmaan. Samalla yrittäjillä on vahva kiinnostus yhteiskunnan ja ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia kohtaan.  Ihmisten fyysinen ja henkinen hyvinvointi sekä luonnonmukainen elämä ovat vihreille yrittäjille tärkeitä arvoja, myös eläinten hyvinvointiin kiinnitetään huomiota. Lisäksi yritysten työtekijät ja jopa jälleenmyyjät jakavat samat arvot.

Yritykset haluavat inspiroida ihmisiä: tuoda ihmisille näkökulmia siihen, miten olla hyväksi luonnolle ja miten luonto on hyväksi ihmisille.

Tuotteet heijastavat arvomaailmaa

Tuotteet tukevat ja heijastavat vahvaa ekologista ja eettistä arvomaailmaa. Yrittäjät jatkojalostavat paikallisista luonnon materiaaleista ja raaka-aineista korkean arvonlisän tuotteita.

Näissä tuotteissa luonnonmukaisuus on tärkeä elementti: tuotteet eivät sisällä torjunta-aineita tai lisäaineita, ja niissä on korkea ravintoarvo. Lisäksi tuotteita markkinoitaessa tuotteiden puhtaus ja kotimaisuus nostetaan usein esille. Tuotteet ovat siten kotimaisista raaka-aineista ja ne tehdään Suomessa.

NatureBizz-hanke alkoi 1.3.2018 ja kestää 31.10.2020 asti.

Tutustu hankkeeseen www.projectnaturebizz.eu

 

Lisää aiheesta

| Matkailu

Satakunnan merellisen matkailun kehittäminen tarvitsee yhteistyötä

Matkailuasiaa pohdittiin Merellinen matkailu Satakunnassa – Millä eväällä eteenpäin -seminaarissa helmikuun lopulla. Puheenvuoroissa korostui erityisesti matkailualan toimijoiden verkostoituminen ja yhteistyö.
| Matkailu

Satakunnan matkailulle vauhtia mikroyrittäjien yhteistyöryhmistä

Satakuntalaiset matkailun mikroyritykset ja Satakunnan ammattikorkeakoulu ovat Suomessa kärkitoimijoita yritysten toiminnan kehittämisessä yritysryhmien avulla. Satakunnassa on saatu käyntiin tähän mennessä kahdeksan matkailun yritysryhmää, joissa on mukana 34 mikroyritystä. Yritysryhmiä kokoaa ja koordinoi SAMK, joka käynnistyneiden hankkeiden myötä on Suomen kokenein matkailun yritysryhmien koordinoija.

Uusimmat

Seafocus blog, original photo: Jari Hämäläinen
| Logistiikka

SAMKin insinööriopiskelijan ryhmälle toinen sija Intelligence Hunt -kisassa

SAMKin insinööriopiskelija Vaklin Angelovin ryhmä tuli toiseksi Seafocuksen järjestämässä kilpailussa, jossa opiskelijat etsivät ratkaisuja oikeiden yritysten oikeisiin ongelmiin. Kansainvälinen tiimi suunnitteli ratkaisua Arctech Helsingin telakan ongelmaan (case): “Improved Information and Material Handling in Shipbuilding Through IoT”.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA