Etsi

Merenkulun YAMK ensimmäistä kertaa myös insinööreille

Merenkulun insinööreille avautuu ensimmäistä kertaa väylä jatkaa oman alan opinnoissa Suomessa. SAMKin englanninkielinen Maritime Management -koulutusohjelma aloittaa 2017.

20.6.2016 | Teksti: Anne Sankari

Rauman satamaa Merimäen suunnasta. Kuva: Jussi Partanen. Rauman satamaa. Rauma harbour.
Rauman satamaa. Rauma harbour. Kuva/Photo: Jussi Partanen

– Mahdollisuus on tärkeä, se avaa insinööreille uuden väylän maatöihin, toteaa SAMKissa ylempi AMK -tutkintokoulutuksessa opettava oikeus- ja kauppatieteilijä Peter Sandell. Sandell on intohimoinen merenkulun korkeakoulutuksen puolestapuhuja.

Koulutus on erityisen kiinnostava niille, jotka haluavat maapuolen asiantuntija- ja johtotehtäviin toisen palveluksessa tai omassa yrityksessä. Työt voivat liittyä esimerkiksi varustamojen tekniseen hankintaan ja erilaisten muutosten su

unnitteluun.

Peter Sandell

Peter Sandell

Merikapteenikoulutus oli kymmenen vuotta sitten samanlainen koulutuksellinen ”pussinpohja” . Siitä ei voinut kouluttautua pidemmälle. Merenkulun ylempi ammattikorkeakoulututkinto avasi merikapteeneille uuden väylän maapuolen töihin, esimerkiksi viranomaistehtäviin. Nyt samanlainen väylä avautuu merenkulun insinöörikoulutuksen käyneille laivakoneinsinööreille.

– Meillä opiskelleet merikapteenit ovat edenneet hyviin asemiin eri sektoreilla, kertoo Peter Sandell. Joukossa on muun muuassa Suomen pysyvä edustaja YK:n alaisessa merenkulun järjestössä IMO:ssa, Merimiespalvelutoimiston johtaja ja Finnsteven varatoimitusjohtaja.

– Samaa voisi odottaa insinööreille, arvioi Sandell.

Moni merikapteeni (ylempi AMK) on saanut uuden työpaikan opinnäytetyönsä myötä. Opinnäytetyö on luonteeltaan vahvasti johonkin työpaikan tai työelämän käytäntöön liittyvä kehittämistehtävä.

SAMKin aiempi merenkulun hallinnon ylempi AMK -koulutus oli suunnattu vain merikapteeni (AMK) -koulutuksen käyneille. Uudessa koulutusohjelmassa ensimmäiset puoli vuotta on insinööreille ja merikapteeneille yhteinen, sen jälkeen koulutus eriytyy.

Insinööri (AMK) tutkinto (240 op) ja merikapteeni (AMK) (270 op) ovat suomalaisessa tutkintorakenteessa alempia korkeakoulututkintoja ja master-tutkinnot insinööri (ylempi AMK) ja merikapteeni (ylempi AMK) ylempiä korkeakoulututkintoja.

Peter Sandell kertoo koulutuksesta (EN)

Herokuva Veera K; Maritime Management

Lisätietoja

Haku englanninkieliseen Maritime Management -tutkintokoulutukseen on 7.–21.9.2016. Koulutuksen laajuus on 60 op. Lähiopetuspäiviä on joka toinen kuukausi, jolloin ne voi sovittaa merityön lomaan, muuten opiskelu on laivoilta tai maista tapahtuvaa etäopiskelua internet-yhteyksien avulla ja videokonferenssein.

Teksti: Anne Sankari

Lisää aiheesta

Peter Sandell
| Merenkulku

Sandell uudistamassa yhteishaverisääntöjä ensimmäisenä suomalaisena

Sandell uudistamassa yhteishaverisääntöjä ensimmäisenä suomalaisena Merenkulun kansainväliset ”yhteisen seikkailun” eli yhteishaverisäännöt uudistettiin. Peter Sandell SAMKista osallistui työhön ensimmäisenä suomalaisena.
Taija Seppälä istuu nojatuolissa
| Energia

Samkilainen kasvo: Taija Seppälä tekee töitä hiilineutraalin Satakunnan eteen

Taija Seppälä valmistui energia- ja ympäristötekniikan insinööriksi joulukuussa ja tammikuusta lähtien hän on tehnyt töitä Canemure- eli ”Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia” -hankkeessa.

Uusimmat uutiset

| SAMK

Kesäharjoittelijat kehuvat kokemustaan SAMKissa

SAMKissa on ollut kesäkuun ensimmäisten viikkojen ajan töissä kahdeksan 15-18-vuotiasta kesäharjoittelijaa. Porin ja Rauman kampuksilla työskennelleet nuoret ovat toteuttaneet kaikkea inventaariosta piirtämiseen, ja jokainen on kehunut kokemustaan.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA