Kansainvälinen yhteistyö tuo fysioterapian opiskelijoille lisää mahdollisuuksia
SAMKin englanninkielinen fysioterapiakoulutus on haluttu kumppani kansainvälisessä yhteistyössä. Sen uusimpana hedelmänä SAMKin opiskelija tekee opinnäytetyötään yhdessä sveitsiläisen korkeakoulun opiskelijan kanssa.

– Meillä on ollut englanninkielinen koulutus jo vuodesta 1994, joten henkiset esteet kansainvälisen yhteistyön tekemiseen ovat poissa. Olemme oppineet luottamaan omaan osaamiseemme ja siihen, että meilläkin on annettavaa muille, sanoo lehtori Maija Kangasperko.
Yhteistyö zürichiläisen ZHAW:n (Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften) korkeakoulun kanssa alkoi tapaamisesta eurooppalaisessa fysioterapian koulutuksen verkostossa ENPHE:ssä (European Network of Physiotherapy in Higher Education). SAMKin lehtori Maija Kangasperko on sen Suomen maakoor
dinaattori, mikä auttaa myös verkostoitumisessa ja sitä kautta lisää yhteistyömahdollisuuksia.
Sveitsiläiset tiesivät, että SAMKissa on englanninkielinen fysioterapian koulutusohjelma, ja heitä kiinnosti opinnäyteyhteistyö.

Opettaja ja opiskelija Zürichistä, SAMKin Maija Kangasperko kuvassa oikealla.
Käytäväkeskustelun jälkeen edettiin systemaattisesti: käytiin läpi molempien opetussuunnitelmat ja opinnäytetyöhön liittyvät asiat. Vertailtiin, mietittiin haasteellisia kohtia ja jatkettiin työstämistä verkkoneuvotteluissa.
– Yhteistyön mahdollistaa se, että kumpikin osapuoli on joustava ja että prosessit ovat aika saman tyyliset, toteaa Kangasperko.
Zürichiläinen opiskelija tuli vaihtoon SAMKiin syksyllä 2015, ja sen lopuksi alettiin käynnistää opinnäytetyötä. Suomalaisilta opiskelijoita kysyttiin halukkuutta yhteisen opinnäytetyön tekemiseen.
– Halukkaita oli kahdeksan, sanoo Kangasperko tyytyväisenä. Opiskelija sai lopulta valita työparinsa, sillä isossa opintokokonaisuudessa henkilökemian pitää toimia.
Miten opinnäytetyö käytännössä alkoi edetä?
Kangasperko, ZHAW:n opettaja ja opiskelijat kokoontuivat pari kertaa skype-kokouksiin, joissa sovittiin opinnäytetyön rajaus, ohjaajat, toimintatavat ja työnjako. Zürichissä opinnäytetyö on lähinnä kirjallisuuskatsaus, joten se osuus on enemmän heidän opiskelijallaan ja interventio-osuus Satakunnan Selkäyhdistyksen kanssa SAMKin opiskelijalla.
Ohjaustapaamisia verkon välityksellä on ollut useita ja ohjaus on sujunut mutkattomasti. On tärkeää, että on kaksi opiskelijaa, jotka tahtovat toimia näin.
Opiskelijat ovat tietysti tavanneet myös kahdestaan, etänä ja kasvotusten. Kangasperkon mukaan opinnäytetyö on niin pitkällä, että sen pitäisi valmistua kesän aikana. Opiskelijat eivät ole tehneet yli vuotta pelkästään opinnäytetyötä, vaan myös muita opintoja – ja SAMKin opiskelija Sara Salerto on nytkin opintoihin kuuluvassa harjoittelussa. Lue Salerton harjoittelusta Norjassa, in English.
Asiat saadaan toimimaan, kun korkeakoulut ovat halukkaita ja joustavia ja on opiskelijat, jotka ovat halukkaita tähän – uusi vaatii heiltäkin kykyä joustaa ja hakea ratkaisuja.

Ohjaustapaaminen verkossa: Hannu Luomajoki, Salerto ja Kangasperko SAMKista sekä Muriel Wirth.
Sveitsin-tapauksessa loksahti kohdalleen monta asiaa. Fysioterapeuteilla ei ollut Sveitsissä kumppanikorkeakoulua, mutta sellainen oli haussa. Satakunnan Selkäyhdistyksellä oli aihe, joka liittyi krooniseen selkäkipuun. Se on ohjaajien, sekä Maija Kangasperkon että professori Hannu Luomajoen, omaa ydinosaamisaluetta. Yhteistyön jatkosta päätetään, kun summataan kokemukset opinnäytetyön valmistuttua. Tähän mennessä kokemukset ja kumppanilta saatu palaute on ollut pelkästään myönteistä.
– Mielelläni teen yhteistyötä, tämä on tosi kivaa, sanoo Kangasperko itse. Asiat saadaan toimimaan, kun korkeakoulut ovat halukkaita ja joustavia ja on opiskelijat, jotka ovat halukkaita tähän – uusi vaatii heiltäkin kykyä joustaa ja hakea ratkaisuja.
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
samkarit.samk.fi
Hyvinvointia Hybridisti -hankkeessa järjestettiin kaksi menestyksekästä teknologian pop up -tapahtumaa, ensimmäinen 5.5.2023 Metropolian kampuksella ja toinen 17.5.2023 Tampereen ammattikorkeakoul...