Etsi

Linda Liukas innosti nuoria: ”Sanokaa unelmanne ääneen ja uskaltakaa sanoa mahdollisuuksille kyllä”

Maailmanmaineeseen noussut lastenkirjailija ja koodausaktivisti Linda Liukas luennoi tulevaisuuden työstä ja sen tekijöistä Satakunnan ammattikorkeakoulun Agora-salissa. Tilaisuuden järjesti SAMKin hallinnoima HYPE - rajat ylittävä hyötypelikoulutus -hanke (ESR).

29.1.2019 | Teksti: Timo Kerminen | Kuva: Marko Mikkola

IMG 9109 1

Mitä tapahtuu maailmassa, jossa meillä ei ole sanoja kuvata sitä, mitä on ympärillämme? Kysyi Liukas ja korosti uuden teknologian sanoittamista lapsille.

Seminaari keräsi paikanpäälle yli 300 kuuntelijaa ja Satakunnan Kansan suoraa lähetystä seurasi vielä useampi. Valovoimaisena esiintyjänä Liukas hurmasi kuulijansa yksinkertaistamalla monimutkaiset ja jopa abstraktit käsitteet. Tavoitteena oli selkeästi edistää ennakkoluulotonta asennetta teknologistuvaa työelämää kohtaan. Liukas korosti elinikäistä oppimista ja sen merkityksen kasvamista tulevaisuudessa sekä yhteiskunnan teknologista muutosta.

Liukas käsitteli useita luentonsa asiakokonaisuuksia lasten näkökulmasta ja esitti esimerkkejä lasten kanssa toteuttamista projekteista. Tämä tuli esiin erityisesti tekoälyn, tietokoneiden ja koodaamisen esimerkeissä. Lapset oppivat käyttämään aivan erilaisia laitteita ja eritavoilla kuin aiemmat sukupolvet.

”Nykyiset ekaluokkalaiset ovat todennäköisesti viimeinen sukupolvi, joka tunnistaa tietokoneen näppäimistön ja ruudun perusteella”, Liukas totesi.

Kertoipa Liukas olevansa myös kateellinen aikaisemmille sukupolville siitä, että nämä ovat oikeasti päässeet näkemään miten transistori toimii ja miten tuota voisi hyödyntää. Nykyiset laitteet ovat suljettuna ja niiden toiminta on piilotettu käyttäjältä.

”Hype-hankkeen avulla kehitetään uusia toimintatapoja sekä -malleja hyötypelikoulutustarjonnan luomiseksi ja räätälöimiseksi elinkeinoelämän tarpeeseen, ylittäen koulutusasteet ja toimiala- sekä organisaatiorajat. Hyötypelien avulla voidaan kehittää uusia opetus- ja oppimismahdollisuuksia huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset tarpeet omaavat ihmiset. Linda Liukkaan luento tuki erityisesti näitä hankkeen tavoitteita”, toteaa projektipäällikkö Peter Virtanen.

 

Lisää aiheesta

Tavallinen tuoli sisältää anturin, joka välittää tietoa istujan liikkeistä. Tältä pohjalta voidaan rakentaa liikkujaa aktivoivaa pelillisyyttä, Venni Ihanakangas kertoo.
| Automaatio ja teollisuus

Hyötypelikurssin kautta koodariksi jo opiskeluaikana

Insinööriopintojen ohessa Venni Ihanakangas työskentelee koodarina kahdessakin eri hankkeessa, jotka ovat BaltSe@nioR ja Visio- ja teknologiajalostamo VTR. Let's make a game -kurssilta Venni sai hyvät eväät tehtävään.
| Teknologia

Hyötypelit: tutkimusyhteistyö Kiinan kanssa tiivistyy

SAMKin ja Changzhou Universityn ensimmäinen yhteinen tutkimusartikkeli julkaistaan huhtikuussa Australiassa hyötypelikonferenssissa. Kyseessä on merkittävä avaus tutkimusyhteistyön näkökulmasta.

Uusimmat uutiset

| SAMK

Kesäharjoittelijat kehuvat kokemustaan SAMKissa

SAMKissa on ollut kesäkuun ensimmäisten viikkojen ajan töissä kahdeksan 15-18-vuotiasta kesäharjoittelijaa. Porin ja Rauman kampuksilla työskennelleet nuoret ovat toteuttaneet kaikkea inventaariosta piirtämiseen, ja jokainen on kehunut kokemustaan.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA