Energiatehokkuutta Satakunnan meriklusterille

Satakunnan meriklusterilla on tarve lisätä energiatehokkuutta ja Satakunnan ammattikorkeakoulun luotsaama SataMari-hanke vastaa tähän kehittämistarpeeseen. Kolmivuotisen (2018–2020) hankkeen tehtävänä on kehittää ja pilotoida energiatehokkaita ratkaisuja ja samalla lisätä Satakunnan meriklusterin toimintaedellytyksiä.

15.1.2018 | Teksti: Teija Järvenpää | Kuva: Minna Keinänen-Toivola

Rauman satamassa pilotoidaan energiatehokkuutta.
Energiatehokkuutta pilotoidaan Rauman satamassa. /Energy efficiency is piloted in port of Rauma.

Energiatehokkuus vaikuttaa meriteollisuuden kannattavuuteen, mutta toistaiseksi se ei ole ollut toiminnan keskiössä Satakunnassa.

– Kansainväliseen ympäristösääntelyyn vastaaminen ja energiatehokkuuden lisääminen parantavat alueen osaamista ja synnyttävät uutta liiketoimintaa, kertoo SataMari-hankkeen projektipäällikkö Minna Keinänen-Toivola.

 

Pilottialustat Raumalla

Hankkeessa pilottialustoina toimivat Raumalla SeaSide Industry Park ja Rauman satama. Olemassa olevien toimintojen energiatehokkuuden parantamisen lisäksi SataMari pyrkii luomaan uutta liiketoimintaa tuotteiden ja palveluiden muodossa.

–SataMari yhdistää satakuntalaisen osaamisen yrityksissä ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden ja meriklusterin alueella.

Visiona on, että Satakunta on Euroopan johtava alue meriteknologia-alan resurssitehokkuusosaamisessa vuoteen 2022 mennessä.

SataMari kuuluu Satakunnan ammattikorkeakoulun Smart Urban Business -tutkimusryhmän hankkeisiin. SataMaria rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) sekä Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK). Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 230 000 euroa.

 

SataMari lyhyesti

Hankkeen nimi: Meriklusterin energiatehokkuus Satakunnassa: SataMari

Kesto: 2018–2020

Mitä projektissa tehdään?

Hankkeessa kehitetään meriklusterin energiatehokkuutta Satakunnassa ja pyritään luomaan uutta liiketoimintaa. Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) vetämässä SataMarissa pilottialustoina toimivat Raumalla SeaSide Industry Park ja Rauman satama.

 

Lisätietoja:

SataMari -projekti

tutkimuspäällikkö, FT Minna Keinänen-Toivola

Puh. 044 710 3063, minna.keinanen-toivola@samk.fi

 

Lisää aiheesta

Kuvassa opiskelijat ohjaavat mobiilirobotin käsiohjauksella hissiin.
| Teknologia

Kohti tulevaisuuden sairaalaa

Satasairaalan ja SAMKin testbed-toiminnan pilotointi aloitetaan sairaalan tarvelähtöisellä mobiilirobottikokeilulla. Kokeilussa testataan robotin soveltuvuutta tilauksesta tehtävään, asiakaskohtaiseen lääketilaukseen.
Rauman satama.
| SAMK

SAMKille yli 2 miljoonaa euroa kansainvälistä rahaa viennin ja yrittäjyyden kehittämiseksi

Satakunnan ammattikorkeakoulu menestyi Itämeren alueen Central Baltic -rahoitusohjelman kolmannessa rahoitushaussa erinomaisesti. SAMK koordinoi kahta uutta projektia: toinen edistää meriklusterin vientiä eteläiseen Afrikkaan ja toinen lisää vihreän yrittäjyyden ja vihreän liiketoiminnan osaamista.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

Tahdotko verkkokaupan osaajaksi, HR-ammattilaiseksi tai kansainvälisen kaupan asiantuntijaksi? 📈 Milka ja Salla kertovat SK:n artikkelissa tarkemmin liiketalouden opinnoista SAMKissa!
.
Hae SAMKiin kevään yhteishaussa 17.-31.3.2021!
#samk #mysamk
https://www.satakunnankansa.fi/mainos/art-2000007839424.html

SAMKissa laaditaan maakunnallista ilmasto- ja energiastrategiaa vuoteen 2030. CANEMURE-hankkeessa harjoittelua tekevä energia- ja ympäristötekniikan opiskelija Satu Palokangas kehottaa kaikkia osallistumaan vaikutustenarviointiin. #uusiutuvaenergia
https://www.samk.fi/uutiset/ehdotetuilla-ilmastotoimilla-myonteisia-vaikutuksia-satakuntaan/

Ammattikorkeakouluilla on keskeinen rooli kuntien ja alueen elinvoiman kehittämisessä.

Näin kirjoittaa rehtori-toimitusjohtajamme @jarim @SivistysTA:n blogissa:

https://www.sivista.fi/blogi/ammattikorkeakouluilla-on-keskeinen-rooli-kuntien-ja-alueen-elinvoiman-kehittamisessa/

#mysamk #ylpeästiamk

Navigointiin suunniteltujen syvyysmallien hyödyntämistä kehitetään ISTLAB-hankkeessa. Vedenalaisten mallien avulla merenpohjasta saadaan aiempaa yksityiskohtaisempaa tietoa luotseille ja alusten navigointijärjestelmiin.
https://bit.ly/3c7z24w
#ISTLAB #intelligentshipping