Etsi

Energiatehokkuuden vaatimukset kasvavat – Raumalla pilotoidaan merisektorin ratkaisuja

Energiatehokkuuden vaatimukset kasvavat maalla ja merellä. Rauman Seaside Industry Park ja satama ovat SataMari-hankkeen pilottikohteet, joissa käydään läpi toiminnot ja uudet liiketoimintamahdollisuudet.

1.10.2018 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Timo Luukkonen.
Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Timo Luukkonen. Seaside Industry Parkissa on 31 vuokralaista, 400 työpaikkaa, isoina vuokralaisina Rolls Royce ja RMC.

Hankkeen lähtökohtana on selvittää Satakunnan merisektorin energiatehokkuuden nykytilanne ja valmistautuminen tuleviin säädöksiin. Ne edellyttävät, että päästöjä – kuten hiilidioksidin määrää – ilmakehään rajoitetaan.

Tärkein tavoite on kuitenkin löytää käytännön toimia. Se tapahtuu pilotoimalla energiatehokkaita ratkaisuja. Viime talvena tehtiin lämpökameramittauksia Seaside Industry Parkissa ja Rauman satamassa, ja energia- ja ympäristötekniikan opiskelija Aleksi Granfors tekee Euroports Oy:lle opinnäytetyötään aurinkopaneeleista. Pilotoinnin kyljessä kehitetään ohjeistus- ja päätöksentekotyökalu yritysten energiatehokkaiden ratkaisujen kehittämisen avuksi.

Energiatehokkuuden säästöpotentiaali on melkoinen

Energiatehokkuus on iso asia, kun puhutaan isoista toimijoista.
– Meillä on Seaside Industry Parkissa valtavan iso, 25 000 neliömetrin tuotantohallikokonaisuus. SAMK selvittää millaisia rakenteellisia muutos- ja korjaustarpeita on, kertoo Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Timo Luukkonen.

Energiasyöpöiksi on lämpökameroin todettu seinärakenteet, joissa on puutteellisesti eristeitä tai joissa ne ovat vaurioituneet, ikkunat sekä hallin ovet tuotannon eri vaiheissa. Nyt selvitetään muun muassa sitä, millaisia ratkaisuja ovien kanssa pitäisi tehdä – ovatko ne teknisiä vai liittyvätkö ne käyttäytymiseen.

Nyt selvitetään muun muassa sitä, millaisia ratkaisuja ovien kanssa pitäisi tehdä – ovatko ne teknisiä vai liittyvätkö ne käyttäytymiseen

Luukkonen toivoo, että SAMK pystyy tuottamaan tiedon siitä, mitä missäkin hallissa on tehtävä.
– Problematiikka oli tiedossa, ja asiaan haluttiin selvyyttä. Energiatehokkuusinvestointeja joka tapauksessa tehdään, joten Heikki Koivisto soitti oikealla hetkellä ja kyseli halukkuuttamme osallistua SataMari -hankkeeseen.

Sähköön ja lämpöön uppoaa vuodessa noin miljoona euroa, joten säästöpotentiaali on melkoinen.
– Kaikki liittyy satakuntalaisen meriklusterin kannattavuuteen ja imagoon. Tavoitteena on parantaa alueen kilpailukykyä vastaamaan paremmin kiristyvään ympäristösäätelyyn uusilla cleantech-ratkaisuilla ja digitalisaation avulla, toteaa SataMarin projektipäällikkö Minna Keinänen-Toivola SAMKista.

Seaside Industy Parkissa on meneillään myös hankkeita muiden toimijoiden kanssa: Alueelle on tekeillä 500kW:n aurinkovoimala joka tuottaa 1800 panelin avulla noin 420MWh vuodessa aurinkosähköä. Lisäksi alkamassa Älykäs Instrumentointijärjestelmä - hanke Suomen ympäristökeskuksen kanssa.

Katso SataMari-hankkeen kuvaus

Lisää aiheesta

20180209 Renfors KeinanenToivola Kuva: Sankari
| SAMK

SAMK kehittää Itämeren aluetta kansainvälisessä yhteistyössä

SAMK on vahvasti mukana kehittämässä Itämeren alueen liiketoimintaa. Verkostot ja ulkomaisten kumppanien ymmärtäminen ovat osaamispääomaa, jota halutaan jakaa opiskelijoille ja muille sidosryhmille.
Ahvenanmaan saaristossa. Kuvituskuva: Anne Sankari
| Matkailu

SAMK vetämään kahta yhteensä yli 3 miljoonan euron Itämeren alueen projektia

Satakunnan ammattikorkeakoulu menestyi Itämeren alueen Central Baltic-rahoitusohjelman toisessa rahoitushaussa erinomaisesti. SAMK sai kaksi uutta projektia koordinoitavakseen, piensatamiin keskittyvän PortMate- ja Itämeren alueen matkailua edistävän BOOSTED-projektin. Kilpailu kansainvälisestä rahoituksesta oli tälläkin kertaa tiukkaa. Vain 16 % hakemuksista hyväksyttiin.

Uusimmat

| Matkailu

Ensimmäiset ryhmät Kiinasta – SAMK perustaa incoming-matkatoimiston

SAMK perustaa uuden kansainvälisen oppimisympäristön, joka on opiskelijavoimin toimiva incoming-koulutusmatkatoimisto SAMK Bridge. Toiminta alkaa tammikuussa 2019 Porin kampuksella. Päätarkoituksena on järjestää koulutusmatkakokonaisuuksia Satakunnassa, kertoo SAMK Bridgen toiminnanjohtaja ja vastuuopettaja, lehtori Maaria Berg.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA