Bachelor & Meister -hanke sai tunnustuksen

Elokuussa 2020 päättynyt Erasmus+ -hanke "Bachelor & Meister", jossa Satakunnan ammattikorkeakoulu oli mukana partnerina, sai Euroopan unionin arvioinnissa 96 pistettä sadasta (96/100). Ulkopuolinen arvioija suosittelee Bachelor & Meister -hanketta Euroopan komissiolle esimerkiksi hyvistä käytännöistä.

Saksassa toteutetun rakennustekniikan alan koulutuksen opiskelijoita luokkahuoneessa./German construction students in the classroom.

Saksassa toteutetun rakennustekniikan alan koulutuksen opiskelijoita.

Vuonna 2017 käynnistyneen Erasmus+ -rahoitteisen Bachelor & Meister -hankkeen tavoitteena oli vastata yrittäjien ikääntymisen ja uusien ikäluokkien pienenemisen aiheuttamaan uhkaavaan yrittäjäpulaan Saksassa, Puolassa ja Baltian maissa kehittämällä kaksoistutkinto, jossa yhdistyvät korkeakoulutasoisen bachelor-tutkinnon teoriaopinnot ja ammattitutkinnon käytännön opinnot. Potentiaalisille yrittäjille luotiin näin koulutus, joka antoi yrittäjänä toimimiseen tarvittavat teoreettiset tiedot ja ammatissa vaadittavat käytännön taidot.

Satakunnan ammattikorkeakoulu oli elokuussa 2020 päättyneen hankkeen suomalainen partneri ja vastasi kehitettyjen tutkintojen testitoteutusten arvioinnista ja raportoinnista sekä toteutusten viimeistelystä. Hankkeen projektipäällikkönä Satakunnan ammattikorkeakoulun osalta toiminut Sirpa Sandelin toteaa hankkeen olleen mielenkiintoinen kurkistus saksankielisen Euroopan koulutusfilosofiaan.

– Kun Suomessa ammattiin oppiminen tapahtuu pääasiassa koulun penkillä, Saksassa ja muuallakin keskisessä Euroopassa, jossa vanha oppipoika-kisälli-mestari -perinne on näytellyt suurempaa roolia, käytännön harjoittelulla ja käytännössä osoitetulla osaamisella on paljon suurempi merkitys. Lisäksi kaksoistutkinto, jolla Suomessa ymmärretään lähinnä lukion ja ammatillisen koulutuksen yhdistelmää, saa siellä paljon laajemman merkityksen, Sirpa Sandelin sanoo.

Rahoittajan, eli Euroopan unionin Erasmus+-ohjelman puolesta Bachelor & Meister -hanketta on valvonut saksalainen DAAD -organisaatio. DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst eli EU:n korkeakouluyhteistyön Saksan kansallinen virasto) on vuonna 1925 perustettu rekisteröity yhdistys, jonka jäsenet ovat saksalaisia ​​korkeakouluja ja ylioppilaskuntia. DAAD tukee saksalaisten yliopistojen kansainvälistymistä, edistää saksankielistä tutkimusta ja saksan kieltä ulkomailla, auttaa kehitysmaita laadukkaan koulutuksen järjestämisessä, neuvoo päättäjiä kulttuuri-, koulutus- ja kehityspolitiikassa ja välittää Erasmus+ -ohjelman rahoitusta hankkeille. Rahoituksesta päättävät, rahoitusta valvovat ja tuloksia arvioivat riippumattomat toimikunnat. Toimikuntien jäsenet nimittää DAAD:n johtokunta.

Elokuussa 2020 päättynyt Eramus+ -hanke ”Bachelor & Meister” arvioitiin DAAD:n ja ulkopuolisen asiantuntijan toimesta. Hankkeen toteutus sai arvioinnissa 96 pistettä sadasta (96/100), kun Excellent-arvosanan alaraja on 75 /100. Loppuraportissaan DAAD kirjoittaa hankkeen saavuttaneen erinomaisen tuloksen ja suosittelee Bachelor & Meister -hanketta EU:n komissiolle esimerkiksi hyvistä käytännöistä.

Lue lisää hankkeesta

Jaa tämä sivu

Etualalla robotti, taustalla tutkijoita.

Vaasan yliopiston Robotics-maisteriohjelma käynnistyy syksyllä Porissa yhteistyössä SAMKin kanssa

Vaasan yliopiston Robotics-maisteriohjelma käynnistyy Porissa syksyllä 2024. SAMKin kanssa yhteistyössä toteutettavaan maisterikoulutukseen voi hakea 2.– 15.5.2024. Sopimus energia-alan robotiikkasovelluksiin liittyvän professuurin perustamiseksi ja maisteriohjelman käynnistämiseksi allekirjoitettiin vuonna 2022.

Joonas Rakkolainen esittelee käsissään kehittämäänsä tuotetta Atlas Care.

Vuoden Yrityskiihdyttämöyrittäjä Joonas Rakkolainen kehitti innovatiivisen apuvälineen niskajumiin

SAMKin Vuoden Yrityskiihdyttämöyrittäjä Joonas Rakkolainen on kehittänyt yritystoiminnassaan apuvälineen, jolla hän hoiti aluksi omaa migreeniään.

Elina Jalonen seisoo tiiliseinän vieressä

SAMKista sairaanhoitajaksi Sydänsairaalaan

Elina Jalonen valmistui viime vuonna sairaanhoitajaksi SAMKista. Valmistuttuaan ylioppilaaksi Rauman Lyseon lukiosta oli sairaanhoitajaksi opiskelu varma valinta, mutta paikkakunta opiskeluille oli vielä epäselvä.