Tutustu puheenvuoroihin

Tutustu Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen päivien mielenkiintoisiin puhujiin ja puheenvuoroihin.

Tutustu puhujiin

Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opetuksen päivien torstain aamupäivässä tutustumme Porin omintakeiseen murteeseen Elina Wallinin seurassa, ja pääsemme nauttimaan kirjailija Roman Schatzin viihteellisen puheenvuoron tarkoista ja nauruhermoja kutkuttavista oivalluksista, kun hän saapuu kieli-ilottelemaan kanssamme. Torstai-iltapäivänä siirrymme ajattelun aikakaudelle erityisasiantuntija Marko Mikkolan johdattelemana.

Perjantaina superälykkö ja maailmanparantaja Anni Laurila pohtii kanssamme oppimisen tulevaisuutta ja uusia työkaluja. Lisäksi Teppo Varttala, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta ja Pasi Puranen Aalto-yliopistosta esittelevät OKM:n KiVAKO, Kielivarannon vahvistaminen korkeakouluissa - hanketta.

Päivien puhujat

Elina Vallin kurkistaa ovelta.

Elina Wallin: Porista poriks ja suameks ‐ millaisessa paikassa siis olemme

Elina Wallin, s. 1980 Porin Musassa. Muutti kotoa vasta päälle parikymppisenä ja osti oman mankelin. Kirjoitti päiväkirjaa jo 7-vuotiaana ja kirjoittaa edelleen. Oli lapsena arka, mutta nielaisi myöhemmin radion ja saattaa olla enää joskus hiljaa. Puheliaisuus ja uteliaisuus vienyt eteenpäin, niinpä työkokemuksia löytyy laidasta laitaan: rikkaruohojen nyppimistä, numerotiedustelua, kaapelin vetoa ja lippujen myyntiä. 

Koulutukseltaan tietojenkäsittelyn tradenomi ja artesaani. Tuttu näky jääpallokioskissa tekojäällä jo parin vuosikymmenen ajan. Saattaa löytyä myös pitkäteräiset jalassa kiertämässä vanhempien miesten kanssa pikaluistelurataa. Nopeasti innostuvana on ollut mukana perustamassa Porin Navigaatioseuran nuorisotoimintaa, jääpallon loppuottelua Porissa, hääräämässä turuilla ja toreilla. Jos ei muuta niin maakuntalehteä jakamassa. 

Työskentelee nyt yrittäjänä, kirjoittajana, juontajana ja auttaa mielellään siinä missä pystyy. Muistetaan myös Pori-Rauma ystävyyskaupunkialoitteestaan ja Ihanan Koffelista Porikaupastaan. On palkittu Positiivisimpana Porilaisena ja pärekorinheiton epävirallisten MM-kisojen kolmosena. 

 

Lähikuva, Roman Schatz.

Roman Schatz: Kieli-ilottelua 

Kielitaiteilija ja hormonaalinen maahanmuuttajaveteraani Roman Schatz näyttää AMK kielten ja viestinnän opetuksen päivillä, mistä suomen kielessä on oikeasti kysymys: tavasta, jolla suomalainen näkee maailman. 

Teidän kannattaisi olla ylpeitä muutamasta asiasta, joista olette häpeissänne ja olla häpeissänne muutamasta asiasta, joista olette ylpeitä, Schatz lohkaisee. Suomen kieli kuuluu Schatzin mielestä ylpeyden aiheisiin: "Tätä kieltä ei pysäytä mikään, ei edes globalisaatio!" 

Vuonna 2013 Helsingin Sanomat laittoi Schatzin Berlitzin kielikokeeseen. Tulos oli tämä: "Roman osaa käyttää kieltä vaikuttaakseen, vakuuttaakseen, huvittaakseen ja hurmatakseen; hän vie keskustelukumppaniaan kuin pässiä narussa". Nyt Roman on tehnyt viihteellisen puheenvuoron tarkoista ja nauruhermoja kutkuttavista oivalluksistaan ja opettaa persoonallisella tavallaan suomea suomalaisille, "minun suomalaisilleni". Katsokaa rohkeasti peiliin, kun lentokoneen tuoma lindkvisti kertoo teille, mitä kielenne teistä paljastaa. Rentoutukaa, kun kokenut kulttuuripatologi tekee suomen kielelle ruumiinavauksen elävältä. Saksalaisella tarkkuudella, ynnä lempeällä huumorilla. 

Schatz tietää, miksei suomen kielestä löydy sellaista sanaa kuin ’bitte’ tai ’please’, miksei meilläpäin tarvita futuuria ja miksi rakas kielemme, vaikka onkin sukupuolineutraali sellainen, on silti täynnä naimista, partitiivilla tai ilman, julkisissa naimisissa tai kahden kesken. "Väitetään, että suomalaiset ovat vaiteliaita. Minä väitän, että suomalaiset puhuvat yhtä paljon kuin muutkin, mutta he tekevät sen paljon vähemmillä sanoilla ja tavuilla." 

Lähikuva, Marko Mikkola.

Marko Mikkola: Ajattelun aikakausi

Marko Mikkola toimii Satakunnan ammattikorkeakoulussa erityisasiantuntijana. Hän on työskennellyt suuren osan työurastaan digitaalisuuden parissa. Nyt, kun digitaalisuus on jo täällä, on hänen mielenkiintonsa siirtynyt teknologiasta ihmiseen. Koneiden viedessä meiltä joka hetki helppoja tehtäviä, jää ratkottavaksemme jäljelle yhä vain vaikeampia. Tämä tulee näkymään yhä useammin ihmisen ja koneen välisenä vertailuna. Mikkola uskoo, että tämä vertailu tulee korostamaan niitä seikkoja, joissa meidän pitää kehittyä. Arjessamme korostuvat infotulva, häiriöt ja kiire. Eteemme tulee yksi toisensa jälkeen uusia asioita, joihin meidän pitää reagoida. Näissä tilanteissa tarvitsemme yhä useammin nykyistä parempaa kyvykkyyttä ajatella. Mikkola on panostanut tähän aiheeseen SAMKissa kehittäen uuden ajattelun opintojakson. 

Puolilähikuva, Anni Laurila.

Anni Laurila: Oppimisen tulevaisuus ja uudet työkalut 

Miten työelämän muutos ja uudet teknologiat vaikuttavat kouluttautumiseen? Minkälaisena NASA:lla Piilaaksossa sijaitsevasta tulevaisuusyliopistosta Global Solutions -ohjelmasta valmistunut Anni Laurila näkee tulevaisuuden oppimisen ja viestinnän uudet työkalut? AMK kielten ja viestinnän päivillä hän luennoi työelämän ja koulutuksen tulevaisuudesta silmiä avaavasta näkökulmasta. Anni Laurilalla on laaja-alainen perspektiivi työelämän mullistuksiin ja siihen, kuinka maailma muuttuu teknologian, megatrendien ja globaalien haasteiden myötä. Hän antaa kuuntelijoille myös konkreettisia työkaluja sopeutua, kukoistaa ja vaikuttaa tässä muuttuvassa maailmassa. 

Anni Laurila on arkkitehti, joka ylittää perinteisiä rajoja tuodakseen ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin. Suomen päämedioissa häntä on kuvailtu superälyköksi ja maailmanparantajaksi. Hänen monialainen matkansa tähän päivään on tehnyt hänen näkökulmansa alati muuttuvasta maailmastamme ainutlaatuiseksi. Anni on inspiroiva ja asiantunteva puhuja, joka herättää oivalluksia, muovaa monimutkaiset aiheet ymmärrettäväksi ja kannustaa kuuntelijaa tarttumaan rohkeasti haastaviin tavoitteisiin. 

 

KiVAKO-logo.

Teppo Varttala ja Pasi Puranen: KiVAKO – Kielivarannon vahvistaminen korkeakouluissa: hankkeen satoa ja uusia avauksia

Hankkeessa (2018-2021) kehitetään korkeakoulujen vieraiden kielten opintopolkutarjontaa yhdistelemällä ja uutta kehittämällä sekä valtakunnallisena että alueellisena yhteistyönä.

Tarjonta koostuu verkko-opintoina rakentuvista oppimispoluista A1-tasolta C1-tasolle. Kursseja tuotetaan 11 kieleen ja monikieliseen UniTandem-vertaisoppimiseen. Lisäksi hankkeessa kehitetään opiskelijan itsearviointityökalu sekä valtakunnallisia verkostoja tukemaan opettajien pedagogista kouluttautumista ja asiantuntijuuden kehittymistä.

KiVAKO on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama korkeakoulutuksen kehittämishanke, jonka tuottamaa opintotarjontaa jatketaan hankkeen jälkeen korkeakoulujen KiVANET-verkostoyhteistyönä hankekaudella luodun rotaatiomallin mukaisesti. Myös hankkeen aikana alkanut verkostotyö pedagogiikan ja asiantuntijuuden kehittämiseksi jatkuu. Hankkeen tuotokset ovat avoimen lisensointinsa ansiosta myös laajasti korkeakoulujen käytettävissä hankkeen päätyttyä.

KiVAKO-hanketta ja sen jälkeistä yhteistyötä esittelevät hankkeen projektipäälliköt Pasi Puranen Aalto-yliopistosta ja Teppo Varttala Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.