Etsi

Valmiina jatko-opintoihin: opistotutkinnon voi päivittää avoimessa amkissa

Kun maisteritason opinnot alkoivat kiinnostaa sairaanhoitaja Virpi Teinilää, opistosairaanhoitajatutkinto vuodelta 1997 piti päivittää korkeakoulututkinnoksi. Hänelle tehtiin henkilökohtainen opintosuunnitelma – tässä tapauksessa kiivastahtinen.

8.12.2016 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

– Tässä on mun tukipilarit, sanoo Virpi Teinilä. Opinnäytetyön ohjaaja Kristiina Kurittu vasemmalla, Virpi Teinila ja avoimen ammattikorkeakoulun Tiina Pennanen.
"Tässä on mun molemmat tukipilarit", sanoo Virpi Teinilä. Opinnäytetyön ohjaaja Kristiina Kurittu vasemmalla, Virpi Teinila ja avoimen ammattikorkeakoulun Tiina Pennanen.

Sairaanhoitajaa, jolla oli työelämässä käypä tutkinto ja 13 vuotta alan työkokemusta, ei innostanut ajatus yhteishausta tutkinto-opiskelijaksi ennen kuin pääsisi hakemaan seuraavalla tutkintotasolle.  Kun SAMKista vastattiin Teinilän yhteydenottoon tervetulotoivotuksella avoimeen ammattikorkeakouluun, mikään ei pidätellyt Teinilän innostunutta vauhtia. Tässä tapauksessa kaikki mitä ilmeisimmin ”natsasi”.

Ensimmäisellä Porin-käynnillään tammikuussa Teinilä tapasi lehtori Tiina Pennasen, joka vastaa avoimessa ammattikorkeakoulussa hoitotyötä opiskelevien opiskelija-asioista. He alkoivat tehdä henkilökohtaista opintosuunnitelmaa siitä, mitä Teinilän kuuluu opiskella, ja missä aikataulussa hän kaavailee valmistuvansa. Muutaman tunnin kuluttua suoritettuina olivat jo virkamiesruotsin ja englanninkielen lähtötasotestit.

Muuntokoulutus avoimessa amkissa

Kun opistotason sairaanhoitajien muuntokoulutusryhmiä ei ole enää muutamaan vuoteen perustettu, puuttuvia opintoja on voinut SAMKissa suorittaa syksystä 2015 lähtien avoimessa ammattikorkeakoulussa. Teinilä on neljäs valmistuva. Opinnot voi aloittaa milloin vain.

Opiskelijoille tehdään HOPSit eli henkilökohtaiset opintosuunnitelmat niin, että opiskelijat tekevät ne opinnot, jotka erottavat opisto- ja ammattikorkeakoulututkinnon, mikä tarkoittaa kieliä, opinnäytetöitä, yrittäjyyttä, näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Myös lääkelaskujen osaaminen pitää tutkinnonsuorittajan vielä osoittaa. Opintosuunnitelmat tehdään 1–2 vuodelle sen mukaan, kuinka paljon opiskelija voi panostaa aikaansa.
– Aikaan ja paikkaan sidottuja opintoja ei ole paljon. Se mahdollistaa nopean opiskelun töiden ohellakin, kertoo Tiina Pennanen.

Kun opinnot on suoritettu, opiskelijat hakevat erillishaun kautta opinto-oikeutta, ja tutkinto-opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen tehdään hyväksiluvut. Ne tehdään aikaisemman tutkinnon ja työelämässä syntyneen osaamisen perusteella.

Pennasen mukaan kaikki muunto-opintoihin hakeutuneet ovat valmistuneet tai valmistumassa.
– Kaikilla on tavoitteena hakukelpoisuus ylempään korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin joko ammattikorkeakouluun tai yliopistoon ja sitä kautta muutos omiin työtehtäviin. Motivaatio on kova.

8.12.2016 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

Lisää aiheesta

Virpi Teinilä ja Kristiina Kurittu
| Hyvinvointi ja terveys

Sairaanhoitaja teki päiväkirjamuotoisen opinnäytteen katastrofialueen apteekin perustamisesta

Sairaanhoitaja Virpi Teinilä tähtää maisteritason opintoihin. Niihin ei pääse opistotutkinnolla, joten Teinilä päivitti opintonsa avoimessa ammattikorkeakoulussa. Joulukuussa hän valmistuu SAMKista sairaanhoitaja (AMK):ksi. Opinnäytetyö on SAMKin ensimmäinen päiväkirjamuotoinen "oppari", aiheena lääkehoidon turvallisuus ja katastrofiapteekin perustaminen.
Eeva-Leena Forma
| opinnäytetyö

Ensimmäinen päiväkirjamuotoinen opinnäytetyömme on kunnianhimoisen työn tulos

Ammattikorkeakoulutuksen tärkeä tehtävä on vastata työelämän osaamistarpeeseen. Tuon osaamistarpeen laaja kirjo pääsee hyvin esille opinnäytetöiden aiheissa. Haluamme kokeiltavaksi myös uusia raportoinnin tapoja, laadusta tinkimättä.

Uusimmat