Etsi

SataSisu Fight Night suurin opiskelijaprojekti kautta aikojen

– Kyllä stressi otti miehestä vallan, tunnustaa projektipäällikkö Joni Kotro.

Matkailun opiskelijat vastasivat Puuvillassa 22.4.2017 järjestetyn SataSisu Fight Night -ammattilaisnyrkkeilyillan järjestelyistä. Projektiin osallistumisella opiskelijat suorittivat Elämyspalvelut tai Tapahtumilla tuloksiin -opintojakson. Yhdelle siitä tuli opinnäytetyö.

18.5.2017 | Teksti: Katri Väkiparta | Kuva: KATRI VÄKIPARTA

Ryhmä fiilisteli tapahtumaa vielä jälkeenpäin IS Extra-TV:stä
Ryhmä fiilisteli tapahtumaa vielä jälkeenpäin IS Extra-TV:stä

 

Tapahtuma sai entisestään näkyvyyttä, kun viime metreillä mukaan saatiin raskaansarjan maailman rankingin sijalla 14 oleva ranskalainen Johann Duhaupas.

Sotavetraanit olivat tapahtuman kunniavieraina.

Lähes 1300 osallistujaa kerännyt tapahtumailta vaati opiskelijoilta työtä laidasta laitaan. Pelkästään tapahtuman luonne edellytti useita lupa-asioita ja sopimuksia.

– Vastuut, tulot ja menot on tällaisessa määriteltävä todella tarkkaan, kertoo ryhmää ohjannut lehtori Tero Tuomi.

Projektipäällikkö Joni Kotron mukaan erityisesti itse tapahtumapäivän aikataulu oli tiukka. Tapahtumapaikan vuoksi aika kaiken pystyttämiseen oli rajallinen. 800 tuolia ja kaikki muu oli saatava parissa tunnissa paikoilleen.

– Oli vain sovellettava ja reagoitava tilanteisiin. Kokonaiskuvan jatkuva hahmottaminen oli kyllä haasteellista, kertoo Kotro.

Online-lipunmyynnin järjestyminen oli kulminaatiopiste

Ryhmä kokoontui tammikuusta 2017 lähtien säännöllisesti joka keskiviikko klo 7.30.

– Se oli ihan olennaista, homma pysyi virkeänä ja eteni, kertoo Joni Kotro.

Opiskelijat kertovat kaikkien tehneen vähän kaikkea – ja kukaan ei jäänyt minkään asian kanssa yksin.

Tapahtumalle tehtiin visuaalinen ilme, logo, julisteita ja muita markkinointimateriaaleja. Osa vastasi näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa, joka ryhmän mielestä olikin se tapahtuman tärkein tiedotuskanava. Joskin oli myös radiomainontaa ja lehdistölle lähetettiin tiedotteita.

Tero Tuomi kertoo jokaisen tehneen myös henkilökohtaista myyntiä.

– Jokainen meistä myi, enemmän tai vähemmän, mutta jokainen myi, hän painottaa.

– Onneksi saimme järjestettyä online-lipunmyynnin, muuten ei olisi tullut mitään. Yksi opiskelija piti silti koko ajan taulukkoa, mikä on eri katsomolohkojen tilanne. Meillä oli jatkuvasti reaaliaikainen kuva, miten asiat etenevät.

”Oppimiscasena ihan älyttömän rikas”

Työelämä- ja yritysyhteistyöprojektien luonnetta ei aina joko tiedetä tai ei voida kovin tarkkaan etukäteen paljastaa. Osallistujat tähän projektiin valittiin halukkaiden kesken arpomalla.

– Meillä oli tarjolla useampikin projekti, jouduimme arpomaan kuka mihinkin pääsee, kertoo Tuomi.

Suurimmalle osalle opiskelijoista kokemus tapahtuman järjestämisestä oli ensimmäinen. Koko ryhmän tunnelmat ovat kuitenkin erittäin positiiviset:

Nämä ovat sellaisia asioita, ettei niitä opi kuin tekemällä.

”Oppimiscasena tämä oli ihan älyttömän rikas”, ”Rohkeasti vain mukaan – siinä sitä sitten oppii”, ovat päällimmäiset kommentit.

– Ensi kerralla tiedämme jo tarkemmin, mihin kannattaa keskittyä. Aion olla vuoden päästä uudelleen mukana, kertoo Kotro.

 

SataSisu Fight Night –ammattilaisnyrkkeilyillassa oli mukana ainakin kymmentä eri kansalaisuutta ja siitä on tähän mennessä uutisoitu kahdeksassa maassa. Tapahtuma oli suorana katsottavissa netissä IS Extrasta. Ranskan urheilu-tv on julkaissut dokumentin, jossa on mukana tapahtumaa ja Poria. Monesta näkökulmasta tarkastellen FightNight-projekti oli laajin SAMKin opiskelijoiden tekemä.

 

KUVAGALLERIAN KUVAT: Elmeri Elo

Lisää aiheesta

| Opinnot ja opetus

Poris-projekti iski opiskelijoiden asiakaspalveluhaluun

Kymmenen liiketalouden opiskelijaa isännöivät yhdeksän päivän ajan Porilaisten oman mainostoimiston, Poriksen toimintaa. Poris-mainostoimiston ideana oli antaa kaikille porilaisille mahdollisuus osallistua Porin tulevan ilmeen ja brändin suunnitteluun.
Tero Tuomi
| Liiketoiminta

Opiskelijat oppivat kansainvälistä myyntityötä kädet savessa

Yksikin uusi asiakas on kilpaillulla alalla iso juttu. SAMKin liiketalouden ja matkailun opiskelijat ovat oppineet kansainvälistä myyntityötä kuumottavin korvin. Itseluottamus on kasvanut kohisten.