Etsi

Sairaanhoitaja teki päiväkirjamuotoisen opinnäytteen katastrofialueen apteekin perustamisesta

Sairaanhoitaja Virpi Teinilä tähtää maisteritason opintoihin. Niihin ei pääse opistotutkinnolla, joten Teinilä päivitti opintonsa avoimessa ammattikorkeakoulussa. Joulukuussa hän valmistuu SAMKista sairaanhoitaja (AMK):ksi. Opinnäytetyö on SAMKin ensimmäinen päiväkirjamuotoinen "oppari", aiheena lääkehoidon turvallisuus ja katastrofiapteekin perustaminen.

8.12.2016 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

Kristiina Kurittu ja Virpi Teinilä opinnäytettä vimeistelevässä palautekeskustelussa.
Kristiina Kurittu ja Virpi Teinilä opinnäytettä vimeistelevässä palautekeskustelussa.

Valkeakoskelainen Virpi Teinilä työskentelee Suomen Punaisen Ristin lääkinnällisenä suunnittelijana Tampereella. Osaamisen taustalla on paljon kenttätyötä: Pakistanissa tulvien ja Haitilla maanjäristyksen jälkeen, Zimbabwessa koleran ja Sierra Leonessa ebolan takia – ja viime kesänä Kreikan pakolaisleirillä.

Teinilä opiskeli pääsääntöisesti työnsä ohella. Opinnäytteen suunnittelu alkoi helmikuussa, maalis-huhtikuussa Teinilä pohti tapaa tehdä työtä, selvitti taustoja ja luki lähdemateriaalia. Kevääseen ja kesään sijoittui 14 viikkoa päiväkirjaseurantaa päivittäisestä työstä. Oppaan viimeistely ja opinnäytetyöraportin kokoaminen tapahtui pääosin lokakuun aikana, jolloin Teinilä oli opintovapaalla.

Apteekin pystyttämisessä on kauhea paine, kun 200 ihmistä odottaa ulkopuolella. Kunnes apteekki toimii, kenttäsairaalan hoitohenkilökunta jakaa kotiin lähteville kaikki lääkkeet itse.

Teinilä kertoo, että iso asia oli pitää opinnäytteen rajaus tarpeeksi tiukkana. ”Kaikki mikä liittyy kaikkeen” ei mahdu opinnäytetyön kansien väliin. Opas on valmis, mutta silti luonnos, jonka jatkotyöstö kuuluu Teinilän työarkeen.  Se on siis ”elävä dokumentti”, joka vaatii edelleen palautetta kentältä. Ohje ei voi olla monimutkainen.
– Apteekin pystyttämisessä on kauhea paine, kun 200 ihmistä odottaa ulkopuolella, konkretisoi Teinilä. Kunnes apteekki toimii, kenttäsairaalan hoitohenkilökunta jakaa kotiin lähteville kaikki lääkkeet itse.

Opinnäytetyön ohjaaja Kristiina Kurittu ehdotti opinnäyteraportin muodoksi päiväkirjaa, jossa asioita pohditaan ja työstetään.
– Tässä täytyy olla tekijänä itsenäinen, vaikka saakin palautetta ja ohjausta. Ja lisäksi työpaikan luonne tuo omat haasteensa. Oman työn kuvaaminen terveydenhuollon alueella kovin yksityiskohtaisesti ei ole mahdollista, koska tietosuoja- ja salassapitosäännöksistä ei voida tinkiä, sanoo Kurittu.

Teinilän työhön päiväkirjamuotoisuus sopi – samoin kuin hänelle jo työelämässä olleena kehittäjätyyppinä sopi se, että hän haki tämän kaltaisen työn raportointimuotoa yhdessä ohjaajansa kanssa. Valmista sabluunaa ei ollut. Teinilä kokosi päiväkirjaosuudet raporttiin kahden viikon jaksoiksi, joista hän kirjoitti myös tiivistelmät. Julkiseen, kaikkien luettavissa olevaan raporttiin jäävät työnantajan toiveesta vain tiivistelmät.

Olin tosi innokas ja mulla oli tosi innokas ohjaaja

– Olin tosi innokas ja mulla oli tosi innokas ohjaaja, nauraa Teinilä, olen ollut erittäin kiitollinen, että ohjaajani on ollut ymmärtäväinen työssäkäyvää ihmistä kohtaan.
– 60 opintopistettä puolessa vuodessa, kyllä hattua täytyy nostaa, kehuu Kristiina Kurittu.

Kurittu, joka opettaa SAMKissa muun muassa lääkehoitoa, sanoo oppineensa itsekin paljon.  Tilanteet Virpi Teinilän työkentällä ovat aivan toisenlaisia kuin se, miten Suomessa vakaissa oloissa ja toimivissa sairaaloissa voidaan toimia.

Katastrofiyksiköiden apteekkien suunnittelussa tehdään yhteistyötä apteekkialan asiantuntijoiden, proviisoreiden ja farmaseuttien, kanssa. Samoin tehdään kansainvälistä yhteistyötä. Tavoitteena on apteekkien järjestäminen mahdollisimman samankaltaisesti, jotta työ helpottuu.
– Pyritään siihen. Mutta vaikka on suositeltu, että näin tehdään, ei se aina mene niin, sanoo Teinilä.

Käytännön kokemuksensa perusteella Teinilä uskoo, että oppaasta on apua käytännössä, mutta varsinaisesti se joutuu koetteille kun sitä seuraavan kerran tarvitaan.
– Oppaaseen on valittu keskeiset osa-alueet, joiden avulla asioita voi kerrata.  Se on tarkoitettu matkalle, lentokoneeseen, ”että katso vielä nämä”, kuvailee Teinilä.

Katso koko opinnäytetyö Theseuksesta.

 

8.12.2016 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

Lisää aiheesta

| Hyvinvointi ja terveys

Valmiina jatko-opintoihin: opistotutkinnon voi päivittää avoimessa amkissa

Kun maisteritason opinnot alkoivat kiinnostaa sairaanhoitaja Virpi Teinilää, opistosairaanhoitajatutkinto vuodelta 1997 piti päivittää korkeakoulututkinnoksi. Hänelle tehtii henkilökohtainen opintosuunnitelma - tässä tapauksessa kiivastahtinen.
Eeva-Leena Forma
| opinnäytetyö

Ensimmäinen päiväkirjamuotoinen opinnäytetyömme on kunnianhimoisen työn tulos

Ammattikorkeakoulutuksen tärkeä tehtävä on vastata työelämän osaamistarpeeseen. Tuon osaamistarpeen laaja kirjo pääsee hyvin esille opinnäytetöiden aiheissa. Haluamme kokeiltavaksi myös uusia raportoinnin tapoja, laadusta tinkimättä.

SAMK sosiaalisessa mediassa