Etsi

Rajat on tehty rikottaviksi – Hyötypelikoulutuksen pilotti käynnistyi

HYPEä eli rajat ylittävää hyötypelikoulutusta kehitetään SAMKissa kokeilukulttuurin mukaisesti ketterien kokeilujen ja pilotointien avulla. Ensimmäinen pilotti käynnistyi LifeTechnologies -nimisellä monialaisen kehittämisen opintojaksolla.

18.4.2017 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Sari Merilampi

hype

Evantian casen esittelyn pitivät Timo Heiskala ja Siina Liimatainen.

Mukana hyötypelikoulutuksessa ovat eri koulutusasteet, eri toimialat, eri kansallisuudet, elinkeinoelämäyhteistyö, online-koulutus. Myös TKI-yhteys on huomioitu.

LifeTechnologies -opintojakso toteutetaan yhteistyössä eri koulutusasteiden kanssa, mukana toteuttamassa ovat SAMKin hyvinvointiteknologiatoimijoiden lisäksi TTY, Pori ja Sataedu. Opintojakson keskeinen oppimistavoite on monialaisen kehittämistoiminnan osaamisen kehittäminen. Opettajina toimivat eri alojen asiantuntijat: Andrew Sirkka (SAMK), Sirpa Jaakkola-Hesso (SAMK), Sari Merilampi (SAMK), Tarmo Lipping (TTY) ja Krista Toivonen (Sataedu).

Opiskelijoina on SAMKin bachelor- ja master-tason opiskelijoita eri koulutusohjelmista, TTYn ranskalaisia IT-alan vaihto-opiskelijoita sekä Sataedun lähihoitajaopiskelijoita. Opintojakson suoritus annetaan omasta organisaatiosta, mutta osa opintojaksosta on yhteistä tekemistä. Projektiopinnot ovat merkittävä osuus opintojakson suoritusta.

Kaikki hyötyvät

Tekijöiden oma motivaattori on perinteisten toimialojen ylittäminen ja uudenlainen yhdessä tekeminen.

Haluamme olla aallon harjalla ja pitää huolen siitä, että opiskelijammekin ovat kehittäjähenkisiä innovaattoreita tulevaisuuden osaajina. Asennekasvatusta, sitä tämä myös on, kertoo koulutuksessa opettava, SAMKissa erikoistutkijana toimiva Sari Merilampi.

Projektiosuuden tehtävänannot ovat neljän eri yhteistyöyrityksen aitoja toimeksiantoja. Mukana ovat Enersense, Evantia 360, Kaunummen Koti ja Tukimet, joiden haasteisiin monialaiset opiskelijatiimit vastaavat. Toisen asteen opiskelijat yhdistävät tiimeissä erityisesti käytännön osaamista ja asiakastietoutta. Korkea-asteen opiskelijat toimivat kehittäjinä. Yrityksille tarjoutuu ainutlaatuinen mahdollisuus saada erittäin laaja-alainen näkemys asioista.

Opetusta online

Toiminnassa pilotoidaan erilaisia digityökaluja, jotta olemme myös valmiimpia verkkokouluttajia, kun Welfare Technology -ohjelma syksyllä starttaa verkossa.  Kommelluksiltakaan ei ole vältytty, Sari Merilampi sanoo.

Life Technologies -opintojakso on suunniteltu osittain TKI-yhteistyössä, osana valtakunnallista ESR-hanketta. HYPE on rajat ylittävä hyötypelikoulutus -hanke, joka käynnistyi vuoden alussa. Hankkeessa keskitytään erityisesti monialaiseen tarveperusteiseen hyvinvointipelikoulutuksen kehittämiseen. Hanke siirtää aikaisempien TKI-projektien oppeja suoraan opiskelijoille ja elinkeinoelämän käyttöön.

18.4.2017 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Sari Merilampi

Lisää aiheesta

| Hyvinvointi ja terveys

Hyötypelit: tutkimusyhteistyö Kiinan kanssa tiivistyy

SAMKin ja Changzhou Universityn ensimmäinen yhteinen tutkimusartikkeli julkaistaan huhtikuussa Australiassa hyötypelikonferenssissa. Kyseessä on merkittävä avaus tutkimusyhteistyön näkökulmasta.
| SAMK

Teknologiaraportti visioi uusia mahdollisuuksia Satakuntaan

Tietokoneet muuttuvat. Ostamisen tavat muuttuvat. Tuotevalmistus muuttuu. Neljän vuoden kuluttua maailma on 90-prosenttisesti mobiili? Teknologiaraportti aktivoi lukijoita pohtimaan mikä heidän roolinsa voisi olla uuden teknologian hyödyntämisessä ja luomisessa.