Etsi

Poris-projekti iski opiskelijoiden asiakaspalveluhaluun

Kymmenen liiketalouden opiskelijaa isännöivät yhdeksän päivän ajan Porilaisten oman mainostoimiston, Poriksen toimintaa. Poris-mainostoimiston ideana oli antaa kaikille porilaisille mahdollisuus osallistua Porin tulevan ilmeen ja brändin suunnitteluun.

– Olemme täällä päässeet läheltä seuraamaan, mitä brändityöskentely oikein on. Se on kuitenkin lähellä sitä omaa alaa ja pääainetta, sitä mitä me markkinoinnissa opiskelemme, kertoo Anna-Mari Sookari.

5.5.2017 | Teksti: Katri Väkiparta | Kuva: Katri Väkiparta

Markus Helminen, Anna-Mari Sookari, Sanna Neva, Elvira Nieminen ja Marko Poskiparta pitivät projektia antoisana.
Markus Helminen, Anna-Mari Sookari, Sanna Neva, Elvira Nieminen ja Marko Poskiparta pitivät projektia antoisana.

– Tämä on ihan erilaista, kuin istua pelkästään koulun penkillä, naurahtaa Markus Helminen.

– Olemme täällä päässeet läheltä seuraamaan, mitä brändityöskentely oikein on. Se on kuitenkin lähellä sitä omaa alaa ja pääainetta, sitä mitä me markkinoinnissa opiskelemme, kertoo Anna-Mari Sookari.

Markkinointitoimisto Staart oli luonut Porille neljä erilaista tyylisuuntaa, jotka olivat kaikkien nähtävillä ja kommentoitavana Poriksessa, Yrjönkatu 3:ssa, 20.–29.4.2017 sekä verkkosivuilla poriuudistuu.fi.

Opiskelijoiden vastuulla oli pitää Poris ”pystyssä”

– Tehtävät ovat olleet laidasta laitaan. Tässä on ollut asiakaspalvelusta kahvin keittoon ja somemarkkinointiin. Olemme tehneet päivittäisistä keskusteluista muistiinpanoja, käyneet jakamassa flayereita ja pitäneet paikat siistinä kertovat Sanna Neva ja Elvira Nieminen.

Yksi videokin on tullut tehtyä, muut täydentävät.

– Tässä on päässyt käytännössä kokemaan ja keskustelemaan täällä käyneiden ihmisten kanssa, se on sellaista mikä antaa lisää itsevarmuutta kokemuksen kautta, kertoo Anna-Mari Sookari.

Tästä on saanut hyvää asiakaspalvelukokemusta ja nähty myös läheltä, millaista työ naapurissa sijaitsevassa Staartissa on.

Useamman mielessä urasuunnitelmat ovat hioutuneet. Perinteisen mainostoimistotyön oheen opiskelijat ovat tajunneet haluavansa tulevaisuuden työltä myös suoria ihmiskontakteja.

– Ei ihan pelkästään tietokoneen edessä istumista, vaan mielellään monipuolisempaa, on ryhmän mielipide projektin loppumetreillä.

Kannattaako projekteihin lähteä mukaan?

Ehdottomasti. Kannattaa. 100 %:nen kyllä, on vastauksena.

– Nämä on se, josta saa enemmän irti. Projektit on kuitenkin sitä, mikä valmentaa työelämään, vakuuttaa Anna-Mari.

– Sanotaan näin, että täältä oppii paljon enemmän, kuin että lähtisi pelkästään koulun penkille istumaan, Markus tiivistää ryhmän tuntoja.

Vaikka onhan se teoriapohjakin tärkeää, vakuuttavat opiskelijat pilke silmäkulmassa.

Porin kaupunki onnistui synnyttämään yhdeksän päivää kestäneen ilmiön avaamalla porilaisten oman mainostoimiston eli Poriksen Yrjönkadulle huhtikuussa.

Uusimmat

| SAMK

Ryhäsen Pistokas nousi korkeuksiin

Heli Ryhänen on jälleen kokenut työntäyteisen, tiukkaan aikataulutetun taideteoksen synnytyksen. Pistokas-niminen teos ripustettiin SAMK-Kampus Porin pääaulaan 5.7.2017. Ripustusta tehtiin kaksi päivää.