Etsi

Pääsetkö pakoon? – Escape Room on opiskelijajoukon taidonnäyte

– Siellä saa ratkaista erilaisia pulmia ja touhuta rekvisiitan kanssa, projektipäällikkö Anton Murashev kuvailee opiskelijoiden rakentamaa, juuri valmistunutta Escape Room -peliä.

10.11.2016 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Inna Saarinen (henkilökuva)

sampleheader

Kun huonepakopelin suunnitteluvaihe viime keväänä käynnistyi, ensimmäisen vuoden rakennus- ja yhdyskuntatekniikan opiskelija Anton Murashev oli heti valmis lähtemään mukaan.

– Olin päättänyt, että kun tähän koulutukseen tulen, sanon mahdollisimman moneen asiaan kyllä.

– Olin päättänyt, että kun tähän koulutukseen tulen, sanon mahdollisimman moneen asiaan kyllä. Haluan tehdä kaikkea, mihin koulu antaa mahdollisuuden, oli kyse sitten tutoroinnista, ulkomaanvaihdosta tai vaikka projektitoiminnasta.

Huonepakopelin suunnittelu käynnistyi, kun kuvataiteen opiskelijat keksivät peliin teeman. Siitä rakennettu tarina on hiottu keväällä lopulliseen muotoon insinööri- ja kuvataideopiskelijoiden yhteistyönä.

Maanläheinen maustettu tarina

- Tarina on maanläheinen ja realistinen, se voisi periaatteessa tapahtua oikeasti. Vaikka on sitä tietysti maustettu sopivasti. Kyseessä ei kuitenkaan ole fantasiaseikkailu, Murashev kertoo.

Kun tarina oli valmis, alkoi pelin rakentaminen. Rakentajatiimiin tuli eri vuosikurssien opiskelijoita, aloittavista aina valmistuviin asti. Opiskelijoita on ollut mukana tietojenkäsittelystä, kuvataiteesta sekä laajalti insinöörialoilta. Kun tiloja, rekvisiittaa ja ratkaistavia pulmia on rakennettu, eri alojen opiskelijat ovat tuoneet mukaan omaa osaamistaan.

Nyt ensimmäiset ryhmät ovat testanneet pelin. Testiryhmien myötä on opittu uutta ja muokattu peliä.

– Lähinnä toimme peliin lisää vinkkejä ja poistimme yhden matemaattisen tehtävän kokonaan, oli kuulemma liian vaikea. Peli on kyllä monenlaisten ihmisten ratkaistavissa, Anton Murashev lupaa.

Anton Murashev (vas.) ja Riku-Hermanni Kuusisto haluavat säilyttää kävijöille salaisuuden oven takaa löytyvästä Escape Room -maailmasta.

Anton Murashev (vas.) ja Riku-Hermanni Kuusisto haluavat säilyttää kävijöille salaisuuden oven takaa löytyvästä Escape Room -maailmasta.

Kaikki mukaan projekteihin

Murashev kannustaa muitakin lähtemään mukaan projekteihin. Projektipäällikönkään pestiä ei kannata pelätä. Hän sanoo, että parhaiten oppii kantapään kautta. Niin hänkin kertoo oppineensa huonepakopeliprojektissa. Hänellä on mielessä monta asiaa, jotka tekisi paremmin seuraavalla kerralla. Ensimmäinen mieleen tuleva asia on hyvät muistiinpanot yhteen vihkoon.

– Aiemmalta koulutukseltani olen talonrakentaja. Seinän olen saanut suoraan pystyyn aiemminkin. Sen suhteen en ole mitään uutta oppinut. Johtamisesta opin paljon, mitä asioita pitää ottaa huomioon. En olisi uskonut, kuinka paljon näkymätöntä työtä tämä vaatii, esimerkiksi puhelimessa puhumista ja kirpputoreilla rekvisiitan katselemista.

– Urheiluvalmentajani sanoi joskus minulle, että sinun pitää tehdä asia 30 000 kertaa, jotta opit. Nyt kun tässä projektissa asensin kolme ovea, vielä olisi 29 997 asennettavana, jotta sen osaan, hän toteaa.

Mitä siellä ovien takana sitten tapahtuu? Escape Room alkaa toimistohuoneesta. Siitä se menee suuntaan tai toiseen. Enempää Anton Murashev ei suostu pelistä paljastamaan.

 


Pelaaminen onnistuu sekä suomen että englannin kielellä. 

Lisätiedot ja varaukset: https://escaperoom.samk.fi

Anton Murashev toimii tällä hetkellä vertais- ja markkinointitutorina, tukiopettajana matematiikassa sekä tulevana vuonna Porin Insinööriopiskelijat ry:n hallituksessa. Hän on osallistunut muihinkin vapaaehtoisiin projekteihin, kuten leikkipuiston ideakilpailuun. 

Uusimmat