Etsi

Merenkulun dynaamisen paikannuksen DP-koulutus akkreditoitu

SAMKin merenkulun dynaamisen paikannuksen koulutus on jälleen akkreditoitu. SAMkissa voidaan siis opettaa merenkulkijat pitämään laiva paikoillaan tai hallitussa liikkeessä silloinkin, kun kuljetaan niin syvillä vesillä, että ankkurille ei ole käyttöä. Wish to read this in English? Please click.

23.10.2017 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Janne Lahtinen, Ilari Rainio

Dynaamista paikannusta käytetään vedenalaisissa rakennustöissä, joissa ei voi käyttää ankkuria, erityisesti öljy- ja kaasuteollisuuden rakennustyömailla. DP-moodissa öljykentällä: Projektilastin purku supply-aluksesta putkenlaskijaan. Kuva Janne Lahtinen
Dynaamista paikannusta käytetään vedenalaisissa rakennustöissä, joissa ei voi käyttää ankkuria, erityisesti öljy- ja kaasuteollisuuden rakennustyömailla. DP-moodissa öljykentällä: Projektilastin purku supply-aluksesta putkenlaskijaan. | Dynamic positioning is used in subsea construction sites where water depth limits use of anchors. On a DP- mode on oilfield in Brazil: Project cargo is transferred from a supply- vessel onboard a pipe layer.

Merenkulun koulutus on kansainvälisesti hyvin säänneltyä ja standardisoitua. Koulutuksen on täytettävä tietyt kriteerit, jotta sitä on lupa antaa – eikä esimerkiksi dynaamisen paikannuksen koulutukseen riitä, että merikapteenin koulutus on STCW:n eli merenkulun koulutuksen yleisen standardin mukaista, vaan se on auditoitava erikseen.

Kun simulaattorit uusittiin ajantasaisiksi, päästiin koulutuksen akkreditointia jälleen hakemaan.

SAMK on antanut Dynamic Positioning eli DP-koulutusta aiemminkin. Kun simulaattorit uusittiin ajantasaisiksi, päästiin koulutuksen akkreditointia jälleen hakemaan. Lontoossa päämajaansa pitävän Nautical Instituten auditoijat tarkastivat kesällä kahden päivän ajan, että koulutuskokonaisuus vastaa vaatimuksia  ja kaikki toimii – kurssitilan oikeanlaisia tuoleja ja ilmastointia myöten. Nyt myönnetty akkreditointi on voimassa kolme vuotta.

SAMK Winnova Vasemmalta oikealle: Janne Lahtinen, Juha Palola, Tero Virtanen ja Ilari Rainio. Akkreditointi-tiimi.

Vasemmalta oikealle: Janne Lahtinen, Juha Palola, Tero Virtanen ja Ilari Rainio eli akkreditointi-tiimi.

– Kyse on siis siitä, että auditoidaan koulutus, jonka käymällä saa sertifikaatin, joka oikeuttaa käyttämään laivan DP-laitteita, kertoo Janne Lahtinen. Lahtinen toimii SAMKissa sivutoimisena tuntiopettajana ja työskentelee muulloin vanhempana DP-operaattorina putkenlaskualuksella. Tällä hetkellä hän työskentelee Brasilian rannikolla laskemassa putkilinjaa yli kahden kilometrin syvyyteen.

Koko englanninkielinen koulutuspaketti on täysin uusittu. Auditoinnissa aisaparina on ollut SAMKin ja Winnovan yhteisistä simulaattoreita hoitava STCW-vastaava Tero Virtanen Winnovasta. Esimerkiksi simulaatioharjoitukset on tehty yhdessä.

Koulutus on kaksiosainen. Neljän päivän peruskurssia seuraa 30 päivän alusharjoittelu. Kurssille pääsyn vähimmäisvaatimuksena on, että on kouluttautumassa merenkulkualalle (STCW-hyväksytyssä koulutuksessa). Jatko eli simulaattorikurssi kestää niin ikään neljä päivää. Kurssipäiviä seuraa ohjattu alusharjoittelu.

–  Harjoittelupaikat ovat kiven alla, mutta halukkaita kouluttautujia on, sillä DP-operaattorin työ on haastavaa ja mielenkiintoista, sekä myös hyvin palkattua, kertoo Lahtinen. SAMK tulee opiskelijoitaan vastaan koulutuksen kustannuksissa.

Seuraava DP-koulutus SAMKissa on marraskuun lopulla. Lahtinen toimii vastuukouluttajana, muut kouluttajat, Ilari Rainio, Juha Palola ja Tatu Peussa, ovat niin ikään kokeneita offshore-alan osaajia.

SAMK merenkulun simulaattorit 2017

 

23.10.2017 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Janne Lahtinen, Ilari Rainio

Lisää merenkulkuun liittyvää

Rauman satamaa Merimäen suunnasta. Kuva: Jussi Partanen. Rauman satamaa. Rauma harbour.
| Merenkulku

SAMKille merkittävä kansainvälinen merenkulun turvallisuuspalkinto

Vuoden 2016 kansainvälinen merenkulun turvallisuuspalkinto on myönnetty SEAHORSE- projektin työryhmälle. SAMK on ainut pohjoiseurooppalainen palkinnon saaja.
Rauman satamaa Merimäen suunnasta. Kuva: Jussi Partanen. Rauman satamaa. Rauma harbour.
| Merenkulku

Merenkulun YAMK ensimmäistä kertaa myös insinööreille

Merenkulun insinööreille avautuu ensimmäistä kertaa väylä jatkaa oman alan opinnoissa Suomessa. SAMKin englanninkielinen Maritime Management -koulutusohjelma aloittaa 2017.

Uusimmat

Kansi 2017 D 3 SAMK YAMKsymposium Digiavaimia
| Hyvinvointi ja terveys

Satakunnassa kehitetään digitaalisuutta hyvinvointipalveluihin

Robotiikka, tekoäly, analytiikka, pelillisyys, design, taiteen ja teknologian kohtaaminen. Mitä tarpeita on nyt ja tulevaisuudessa? Miten tavalliset käyttäjät ja SAMKin yhteistyökumppanit ovat olleet mukana digisovellusten kehittämisessä? Miten nämä ratkaisut on koettu ja mitä niistä on saatu? Tätä puidaan uudessa julkaisussa ja symposiumissa perjantaina 17.11.

SAMK sosiaalisessa mediassa