Etsi

Aivot janoavat monipuolisuutta

Muistiongelmat vaivaavat yhä enemmän myös työikäisiä. Työterveyslaitoksen tutkimuksessa todettiin jo vuonna 2012, että jopa 17 prosenttia työikäisistä koki pitkäaikaisia tai toistuvia muistin ja keskittymisen ongelmia. Mitä sitten? Lue Eeva-Liisa Moision kolumni.

31.3.2017 | Teksti: Eeva-Liisa Moisio | Kuva: Katri Väkiparta & Veera Korhonen (kirjoittajan kuva)

Tennarit kuva: Katri Väkiparta SAMK

Muistiongelmat vaivaavat yhä enemmän myös työikäisiä. Työterveyslaitoksen tutkimuksessa todettiin jo vuonna 2012, että jopa 17 prosenttia työikäisistä koki pitkäaikaisia tai toistuvia muistin ja keskittymisen ongelmia.

Muistihäiriöitä voidaan ehkäistä hallitsemalla riskitekijöitä. Sydän- ja verisuonitauteja ehkäistään esimerkiksi tupakattomuudella ja painonhallinnalla. Aivoja auttaa niiden monipuolinen käyttö kaiken ikäisenä. Monipuolisesti liikkumalla voi edistää niin kehon kuin aivojenkin terveyttä. Erityisen tärkeää on sosiaalinen kanssakäyminen – kaikkiaan siis aktiivinen elämäntapa ja lepo.

Kun työntekijä voi välillä keskittyä itselleen tärkeiden töiden tekemiseen, hänen aivonsa voivat hyvin.

Sekä työntekijöiden että työnantajien kannattaa tunnistaa aivoterveyteen vaikuttavia työhyvinvointitekijöitä. Aivoja pitää haastaa ja treenata. Niiden potentiaalia ei kannata käyttää rutiineihin.

Älyllinen ponnistelu, jossa tapahtuu uuden oppimista, pelastaa uusia aivosoluja. Tämän voi ottaa huomioon työn organisoinnissa: pitäisi voida haastaa aivoja, pysyä uteliaana ja tehdä itselle merkityksellisiä asioita. Kun työntekijä voi välillä keskittyä itselleen tärkeiden töiden tekemiseen, hänen aivonsa voivat hyvin. Vielä parempi, jos työtä voi tehdä tiimissä tai verkostossa, jossa vuorovaikutus toimii.

Monet arjen ratkaisut ovat yksinkertaisia: kävely työkaverin huoneeseen sähköpostin tai tekstiviestin sijaan tauottaa työtä ja edistää aivoterveyttä. Yhteinen taukojumppahetki on myös sosiaalista vuorovaikutusta, mikä edistää työtehoa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Stressi on aivoille myrkkyä, se vie niiden herkkyyden. Uusien ongelmatilanteiden ratkaiseminen ei onnistu, keskittymiskyky heikkenee ja muisti pätkii. Aivot tarvitsevat lepoa, riittävästi yöunta, mutta myös työstä irtaantumista – työpuhelimen ja sähköpostin sulkemista vapaa-aikana.

Mitä itsellesi merkityksellistä teit tänään?

Moisio Eeva-Liisa SAMK kuva: Veera Korhonen

Kirjoittaja

Eeva-Liisa Moisio

Kirjoittaja on kasvatustieteen tohtori ja terveydenhuollon maisteri SAMKin Hyvinvointi ja terveys -osaamisalueelta.

31.3.2017 | Teksti: Eeva-Liisa Moisio | Kuva: Katri Väkiparta & Veera Korhonen (kirjoittajan kuva)

Lisää aiheesta

Brunette businesswoman in future Pond5
| SAMK

Missä ihmiset kasvavat, tuotto kasvaa

Tietoa ja osaamista kannattaa täydentää inhimillisellä potentiaalilla, henkilökohtaisella kasvulla, kirjoittaa projektipäällikkö Marko Mikkola Agoran kolumnissaan.
Eeva-Liisa Moisio
| Hyvinvointi ja terveys

Moisio koulutuksen kehittäjästä mansikkafarmariksi

Eeva-Liisa Moisio, SAMKin terveysalan koulutuksen pitkäaikainen johtaja ja vielä pidempiaikainen kehittäjä, jää eläkkeelle kesäkuun alussa. Kokemäkeläisen mansikkapellon laidalla hänet on nähty aiempinakin kesinä, mutta hurahtaneen mummin rooli on uudempi juttu. Tuskin kehittäminenkään jää – sen verran syvällä se istuu.

Uusimmat

| SAMK

SAMKilainen kasvo: Sanna Mäenpää – voimanainen arkistonhoitajan vaatteissa

– Arkistonhoitajan työ voi olla välillä hyvin fyysistä. Stereotypinen käsitys heiveröisestä arkistotädistä ei välttämättä pidäkään paikkansa. Toki se vaatimus tulee sähköisessä maailmassa pikkuhiljaa muuttumaan, kertoo huhtikuussa työnsä aloittanut arkistonhoitaja Sanna Mäenpää.